Berlingske Business
17:42

Design - et strategisk væksterhverv

Og det er rigtigt, at der er stor forskel på antallet af virksomheder, der er bevidste

om designs værdi og de virksomheder, der rent faktisk bruger design som et strategisk redskab.



Sidst var det designer Kim

Paulsen, der gav sin mening om virksomhedernes manglende brug af designere til kende her i ErhvervsBladet.



Design som strategisk

redskab øger virksomhedernes innovationsgrad og konkurrenceevne. Hvorfor er det så så få virksomheder, der

bruger designere? Eksisterer der stadig fordomme som: Er designere ikke meget dyre? Hvad får jeg for pengene? Er det ikke enormt

besværligt?



Kim Paulsen vurderer, på designbranchens vegne, at fordommene stadig eksisterer, men har meget lidt til

fælles med virkeligheden. I Dansk Design Center (DDC) er vi enige. Design er en investering, der muligvis er vanskelig at måle

på bundlinien, men som skaber og synliggør værdier.

Paraderne falder

DDC har forsøgt at afdække,

om der er særlige kendetegn ved de virksomheder, som integrerer design i deres forretningsgrundlag.



Ét ligger fast:

Brugen af design afhænger ikke af virksomhedens alder, størrelse eller branche.



Det er mere kvalitative parametre,

som ledelsesadfærd, risikovillighed, prioritering af kommunikation - internt som eksternt - der kendetegner designstærke

virksomheder.



En effektmåling foretaget for DDC i efteråret 2001 viser, at 75 pct. af de danske virksomheder vurderer,

at design er vigtigt for konkurrenceevnen.



Blandt alle de virksomheder, DDC har kontakt med, oplever vi, at paraderne er begyndt

at falde, men at de ikke er kommet helt ned endnu. Vi forsøger gennem forskellige aktiviteter som branchekampagner, seminarer

og "træningslejre" at afmystificere design og gøre kompetencen tilgængelig. Men det forudsætter

også en designbranche, der er synlig, markedsfører sig og tænker globalt. Og det er måske lige netop noget

af årsagen til, at stadig mange virksomheder ikke har prøvet at bruge en designer?



I Danmark er der knap 1600 designvirksomheder

med nul eller en ansat.



Det er selvfølgelig vanskeligt, hvis disse designere på en og samme tid skal løse

opgaver og finde tid og ressourcer til at markedsføre sig, lave opsøgende salgsarbejde etc. En løsning kan være,

at designbranchen begynder at tænke i større enheder og arbejder i netværk eller tværgående samarbejder

for at tilpasse sig markedsforholdene.

Designer-netværk

DDC har iværksat en række initiativer, der sigter

mod at professionalisere designbranchen. Bl.a. udvikles i øjeblikket et digitalt designernetværk, hvor designere kan

møde hinanden og få adgang til andre kompetencer end dem, de selv besidder.



Der er en certificeringsordning undervejs

- en såkaldt ISO 9000 stempling - samt etablering af udvekslingsaftaler med det formål at øge den internationale

orientering blandt designvirksomhederne.



Initiativerne er iværksat fordi, jo bedre erhvervslivet bliver til at efterspørge

design, jo bedre skal designerne være til at matche denne efterspørgsel.



Med erhvervslivets stigende anerkendelse

af design som værdiskabende element er vi overbeviste om, at samarbejderne mellem designere og virksomheder, nationalt og internationalt,

vil vokse kraftigt i løbet af de næste fem år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen