Berlingske Business
09:41Britisk storbank sagsøgt for kobberfusk

Der er ikke plads til dårlig webløsning

Desværre går mange danske virksomheder glip af potentialet i en god web-løsning pga. skrækhistorier om be-sværlige

og dyre bureauer, ikke opdaterede sider, servernedbrud osv. Størst er nok frygten for at ende med en grim, dårligt fungerende

side, der dels koster en masse ressourcer og dels bliver en hæmsko for det kvalitets-image, man har slidt for at opbygge omkring

sin virksomhed. Sådan behøver det ikke at være. En velfungerende side kan åbne enorme muligheder hvad annoncemuligheder

og besparelser i marketingbudget angår.



Uanset der er tale om et udstillingsvindue af varer eller virksomhed, eller en

decideret salgskanal (e-handelsløsning), kan man ved at følge nogle få enkle regler nå et yderst fornuftigt

resultat med et relativt beskedent ressourceforbrug - reglerne er samme sunde fornuft, de fleste forretnings- og marketingprincipper

bygger på.



Det er vigtigt at huske på, at det på nettet ofte er det absolutte førstehåndsindtryk

og derfor også det første trin i købsprocessen, præcis som i traditionel markedsføring. Derfor skal

websitet udstråle de rigtige værdier. Det være sig troværdighed, opfindsomhed, stabilitet eller hvad der nu

ligger i firmaets profil. Og man skal ikke smykke sig med lånte fjer. At beskrive sig selv som en kolos af et verdensfirma,

harmonerer f.eks. ikke med at webmaster, adm. dir. og salgschef er samme person. Undlad at love for meget. Mangen en god idé

er blevet ødelagt af manglende levering, kludder med betaling osv. Kvalitetssikring er nøgleordet.



En af de første

hurdles er projektets størrelse. Hellere starte i det små end senere at måtte indse, at man gabte over for meget.

Hellere 10 gode sider med gennemtænkt, brugervenligt design og relevant indhold end 30 rodede sider, der forsøger at

præsentere samtlige produkter, medarbejdere osv. Man skal gøre sig klart, hvad det er vigtigst at kommunikere.



Dernæst

skal arbejdskraften være på plads. Der skal være kapacitet til alle opgavens aspekter. Et professionelt resultat

kræver en professionel indsats. Uden kvalificerede web-designere kan det være nødvendigt at hyre et bureau. "Gør-det-selv-Keld-stilen"

er udmærket til at fortælle om fritidsinteresser, men hører ikke hjemme i en seriøs virksomhed. Derimod skal

man fra starten at gøre sig klart, hvilke simple krav, man har til web-løsningen, og sørge for, at det er det,

bureauet koncentrerer sig om - fald ikke for løsninger, der er større end virksomhedens behov. Gode bureauer kan trække

på kapaciteter til design, funktionalitet, teknik osv. Vælger man alligevel en løsning med kun en enkelt mand til

alle opgaver, skal man passe på, at det ikke bliver en side for ingeniører. Det vil ofte virke fremmedgørende

og ulogisk.



Kræver online-indholdet regelmæssige opdateringer, er det vigtigt, at det bliver en del af den daglige

arbejdsgang og dermed et personligt ansvarsområde. Alt for ofte ser man uaktuelle sider - det skader virksomhedens troværdighed.

Nettets relative anonymitet gør, at forbrugertillid er vigtigere end normalt. For at undgå at signalere "Fusk A/

S", bør man sørge for lettilgængelige kontaktinformationer, der ikke begrænser sig til en e-mail adresse.

Vigtigt er også, at være tilgængelig for kunden via kontaktinformationerne. En telefon, der aldrig bliver taget,

indgyder ikke tillid. Man bør gøre sig klart, om man ønsker et præsentationsvindue eller en egentlig salgskanal.

Her bør produktet være det tungtvejende argument. Visse ting egner sig simpelthen ikke til online-salg. Vælger

man vinduet, er det en dødssynd blot at lægge produktkataloget online. Det er ikke samme medie, og hvad der fungerer

på tryk, er ikke altid lykken på nettet. Konkurrenceparametrene er: Pris, udbud og professionel præsentation. Når

blot man holder sig fra at stjæle programkoder osv., skal man ikke være bleg for at lade sig inspirere af konkurrenterne.

Tag det bedste fra dem og tilføj virksomhedens eget særpræg. Et godt website har brug for professionel markedsføring.

De mest seriøse annonceudbydere og en del mediebureauer kan skræddersy en målrettet kampagne, der passer til virksomhedens

behov. Der kan være mange penge at spare ved (den rigtige) online-annoncering, da den ofte kan målrettes mere præcist

end traditionel annoncering. Samtidig har de hårde tider for annonceudbyderne tvunget priserne i bund, mens kvalitet og fleksibilitet

er styrket.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen