Berlingske Business
17:16

Den ny lov om produktsikkerhed

Vi har fået en ny produktsikkerhedslov i Danmark. En meget fornuftig lov, den siger nemlig det, som vi alle er helt enige om.

At der ikke må findes farlige produkter på det danske marked. At forbrugerne ikke skal kunne komme alvorligt til skade,

når de køber og anvender et produkt.



Dansk Industri og Handel-, Transport- og Serviceerhvervene oplyser i en artikel

i ErhvervsBladet d. 15. januar 2004, at den nye produktsikkerhedslov skaber usikkerhed for erhvervslivet særligt i forhold til

den nye regel om oplysning til myndighederne om, hvorvidt et produkt er farligt og reglen om, at en erhvervsdrivende skal kunne oplyse kontrolmyndigheden

om, hvem han har købt produktet af.



Det er rigtigt, at der med den nye produktsikkerhedslov er kommet nogle EU-bestemte

regler, som ikke fandtes i den gamle lov. Men danske erhvervsdrivende er godt rustet til at løfte denne opgave, fordi virksomhederne

allerede i dag tager spørgsmålet om produktsikkerhed alvorligt.



Efter den gamle lov var det forbudt at markedsføre

farlige produkter til forbrugerne. Det var virksomhedernes ansvar, og det gælder stadigt. Det nye er, at virksomheder nu har

pligt til at oplyse, hvis de har solgt et farligt produkt.



Under den gamle lov modtog Forbrugerstyrelsen jævnligt henvendelser

fra erhvervsdrivende, som ønskede at oplyse, at de havde markedsført et farligt produkt. Den nye lov formaliserer blot

det, som virksomhederne allerede gør eller har fokus på.



Reglen, om at den erhvervsdrivende har pligt til at oplyse,

hvem han har købt produktet af, er også et udtryk for tingenes tilstand. Forbrugerstyrelsen har normalt ikke haft problemer

med at få de nævnte oplysninger på et tidligere salgsled. Der gælder jo efter regnskabsloven i forvejen en

særlig opbevaringspligt af faktura m.v.



De nævnte regler bør derfor ikke volde erhvervslivet problemer, men

er blot udtryk for sund fornuft og god virksomhedsetik. Den eneste forskel er, at nu står det også i loven.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen