Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Den gode arbejdsplads kræver vilje

Den gode arbejdsplads. Hvad er det? Først og fremmest handler det om god ledelse. Ledere, der er gode til at tage hensyn til

private kriser, børn og folks individuelle behov. Ledere, der giver de ansatte store udviklingsmuligheder. Og så skal

medarbejderne være tilfredse og stolte af deres arbejdsplads.



Det er ikke så svært for administrerende direktør

Kim Møller i analyse- og rådgivningsfirmaet Oxford Research med 50 ansatte at leve op til. For hans motivation for at

starte virksomheden i 1995 var ønsket om at starte en god arbejdsplads. Med en fortid som forsker og leder på Handelshøjskolen

i København og senere forskningschef på Mandag Morgens Strategisk Forum ønskede han også at forene fordybelsen

fra Handelshøjskolen og holdånden fra Strategisk Forum. I starten af december er han sammen med Great Place to Work arrangør

af Jagten på Den gode arbejdsplads 2002.



- Den gode arbejdsplads for mig er, at kollegerne skal drage omsorg for hinanden.

Ikke kun som kolleger. Det skal dagligt være spændende og udviklende - og så skal virksomheden, og det man laver,

gøre en forskel. Det vi forsker i skal betyde noget for andre. Forskere forsker for deres egen skyld. Det er for fattigt i

mine øjne, siger Kim Møller.

Walk the talk

Han vil have, at værdierne skal bæres af alle på

arbejdspladsen. Derfor har alle individuelt nedfældet, hvilke værdier de har - og virksomheden er bygget op omkring tre

værdier. Ansvarlighed. Tolerance. Læring.



- Når folk siger, at de kan påtage sig et stykke arbejde, så

forventer jeg, at de rent faktisk kan gøre det. Vi skal ikke bruge energi på at kontrollere hinanden. Derfor skal folk

også kunne sige fra, når det bliver for meget. Det er døduansvarligt, hvis man lader som om man kan klare arbejde,

hvis der er krise derhjemme eller man faktisk er stresset, siger Kim Møller.



På samme måde skal de ansatte

i Oxford Group være tolerante overfor hinanden. Både overfor dem, der arbejder non-stop. Dem, der er trætte efter

syv timer. Eller dem, der skal hente børn.



- Det er jo det man kalder værdibaseret ledelse, men det skal jo ikke

kun være i ledelsen. Receptionistvikaren skal også kende værdierne - og derfor skal vi have gjort værdierne

konkrete. Udover at walk the talk skal ledere og mellemlederne give værdierne videre til alle, pointerer Kim Møller.











Man

skal ville det

Hvorfor er tilfredse medarbejdere så vigtigt for den gode arbejdsplads?



- For mig er det en glæde i

sig selv. Men forretningsmæssigt kan det også betale sig, fordi tilfredse medarbejdere laver et bedre stykke arbejde og de

arbejder mere. Man kan se det på den berømte bundlinje.



Hvad skal virksomhederne gøre for at have tilfredse

medarbejdere i krisetider?



- Vores branche har haft det forfærdeligt. På det offentlige marked har finansloven fået

markedet til at knække sammen i fire måneder, mens det private marked har været påvirket af terrorangrebet

11. september. Firmaer er gået konkurs eller har skåret ned på medarbejderne, mens vi har vokset i samme periode.

Det er jo ikke fordi vi ikke har været påvirket. Men medarbejderne har været indstillet på at finde en vej

ud af krisen, at hjælpe hinanden. Der er ikke brugt kræfter på, om nogen skulle fyres eller ej, siger Kim Møller

og analysechef Lotte Elmann Wegner supplerer:



- Medarbejderne her ved, at de selv skal kæmpe for at have noget at lave. Det

er det med ansvarligheden. Og så fejrer vi altid nye kunder og opgaver. For at skabe en fællesskabsfølelse og give

skulderklappene. Det er jo endnu vigtigere, når det ikke går så godt.



Med hvad skal virksomhederne så

gøre for at have tilfredse medarbejdere i krisetider?



- Man skal hele tiden være fokuseret på glade medarbejdere.

Det er selvfølgelig nemmere i vækstperioder at give folk ansvar. Det er der, man opbygger goodwill, som man kan tære

på i trange tider.



- Men man skal jo hele tiden vide, hvorfor man gør tingene. Man skal ikke bare prøve

at få en god arbejdsplads for at tjene flere penge. Man skal ville en god arbejdsplads, for det har en værdi i sig selv,

fastslår Kim Møller.



Er der forskel på den gode lille arbejdsplads og den store arbejdsplads, der er god?



-

I den lille virksomhed virker det jo mere overskueligt, hvem man skal kommunikere med. Så er her ledere, hvor den gode arbejdsplads

er vigtig, har de et fortrin. For i de store skal alt tænkes ind i politikker og systemer.



- De store virksomheder har

til gengæld bedre mulighed for at skabe gode læringsmuligheder. Og det er lettere for medarbejderne at være stolte

af arbejdspladsen, fordi den er mere synlig, siger Kim Møller.



Den store virksomhed kan beskrives som en supertanker.

Hvis værdierne for en god arbejdsplads først er indarbejdet, så er det svært at vælte.



- På

den lille arbejdsplads kan alle værdierne forsvinde sammen med en karismatisk leder, påpeger Lotte Elmann Wegner og Kim

Møller uddyber:



- Hvis værdier i Oxford Group udelukkende blev båret af mig, så kunne det ikke lade

sig gøre at skabe en god arbejdsplads. Hele ideen er jo, at hvis jeg forsvinder, så lever værdierne videre.











Kig

ind i sig selv

Hvilke krav stiller den gode arbejdsplads til virksomhedslederne?



- Synlighed. Gennemsigtighed. Åbenhed.

Ærlighed. Respekt. Omsorg. Og så, at der samlet set er styr på tingene. At lederen har overblik, har en strategi

- og kan give den videre til medarbejderne, siger Kim Møller, der mener, at godt lederskab primært er båret af

personlige egenskaber. Men man kan arbejde med sig selv. Lære at være mere åben, ærlig og så videre.



Hans

chefanalytiker Lotte Elmann Wegner mener også, at det er vigtigt, at alle medarbejdere føler sig ligeværdige. At

både den ufaglærte og direktøren i en produktionsvirksomhed får visitkort. At de ufaglærte har lige

så gode vilkår som funktionærerne. Ligesom alle medarbejdere skal føle, at de har medejerskab på værdierne.



Men

hvor skal lederne så hente inspiration fra?



- Det popsmarte svar er: I sig selv. Men de skal da kigge og snakke med andre,

der har formået at skabe gode arbejdspladser. Der skal klart være erfaringsudveksling. Men når det så er sagt,

skal de kigge ind i sig selv. De skal tænke på, hvad de selv ville synes var en god arbejdsplads, siger Kim Møller.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen