Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Decentralt = dårligt

Men på mange områder er konkurrencen stadig for svag. En væsentlig årsag er, at nationale myndigheder har

det med at favorisere de nationale virksomheder.



Med fjernelsen af toldmurene og etableringen af det indre marked er det naturligt,

at der gælder fælles regler omkring konkurrenceret inden for EU. Disse regler er med til at sikre alle virksomheder en

ens og ligeværdig behandling uanset nationalt tilhørsforhold.



Den ensartede behandling er imidlertid i fare med

den såkaldte "modernisering" af EU''s konkurrenceregler, som det danske formandskab nu har fået vedtaget i EU''s

ministerråd.



Som et væsentlig led i "moderniseringen" lægges forvaltningen af EU''s konkurrence-regler

ud til de nationale konkurrence-myndigheder.



Det sker officielt med den begrundelse, at EU''s konkurrencemyndighed har alt for

meget at se til. Derfor skal EU''s konkurrencemyndighed alene koncentrerere sig om de helt store sager. Som f. eks. sagen for nogle

år siden om det såkaldte rør-kartel.



Der er ingen tvivl om, at EU''s konkurrencemyndigheder har for meget at

se til. Sagsbehandlingen er sjusket og lemfældig. De uberettigede anklager mod Carlsberg og Heineken for et monopollignende

samarbejde er et godt eksempel. Dem har EU-kommissionens konkurrenceenhed måttet trække tilbage under betydelig tumult.



Men

det er forkert at løse kapacitets- og kompetence-problemerne hos EU''s centrale myndigheder ved at lægge forvaltningen

af EU''s konkurrenceregler ud til de nationale myndigheder. Har nogen reelt tiltro til, at f. eks. italienske eller græske konkurrencemyndigheder

evner at administrere EU''s regler uden skelen til nationale virksomheders interesser?



Og hvordan med de nye østlande i

EU. I disse lande er der ingen tradition for konkurrenceregler. Samtidig kniber det med juridisk ekspertise på området.



Den

eneste trøst i de nye regler er, at de nationale konkurrencemyndigheder fremover skal definere et marked mere bredt, når

de vurderer, om en virksomhed har fået monopol. På flere områder giver det ikke længere mening at lave en

markeds-afgrænsning, der følger landegrænserne. Men heller ikke forvaltningen af denne nye regel ligger særligt

trygt i hænderne på nationale konkurrencemyndigheder.



Decentralisering er en god ting i EU-regi - bare ikke på konkurrenceområdet.

Det burde det danske formandsskab have indset.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen