Berlingske Business
16:16Goldman Sachs-boss driller London

De virkelige værdier går hjem klokken 16

- De virkelige værdier går hjem klokken 16. Så slår man alarmen til for at beskytte alt det, der ikke er noget

værd.


Det er den slags meget direkte udsagn og holdninger, der gør Michael Holm til en anderledes virksomhedsleder,

og det er faktisk også denne utraditionelle måde at se på tingene, der har gjort ham til lidt af en guru, når

det gælder videnregnskaber.


I Michael Holms århusianske software-udviklingsselskab Systematic er det for eksempel

forbudt at bruge det nydanske ord Human Ressources.


Men hvorfor nu det?


- Fordi ressourcer er noget, man køber og

smider væk. Det gælder for eksempel hardware. Mennesker har en helt anden status hos os. Derfor taler vi hellere om Human

Talent Management, siger Michael Holm.


Michael Holms 240 medarbejdere er stort set alle højt uddannede it-folk, og hvis

de skal finde det interessant at arbejde for Systematic, skal der noget særligt til.


People Hire Companys; People Leaves

Managers. Det er ikke nok at lokke dygtige medarbejdere til, hvis de forlader stedet igen på grund af dårlig ledelse.

Det er bare et af Michael Holms budskaber.


Han valgte at løse det problem med at rekruttere og fastholde de dygtigste medarbejdere

ved at lægge informationerne om virksomheden åbent frem.


Det var i sig selv temmelig utraditionelt i den branche,

Systematic opererer i.


Århus-virksomheden har bevidst kun ganske få kunder, 36 mere præcist, og de befinder

sig stort set alle i to segmenter, nemlig forsvaret og sundhedssektoren eller lignende kunder, der har brug for software-løsninger,

som under ingen omstændigheder må svigte.


- Vi udvikler kritisk software. Hvis vores produkter svigter, kan flyene falde

ned, eller patienterne dør på operationsbordet. Det er den slags produkter, vi kan udvikle, så det koncentrerer

vi os så om, siger Michael Holm.


Den slags oplysninger er vigtige, fordi det efter Michael Holms opfattelse handler om

at fortælle historien bag virksomheden og produkterne. Det er det, et videnregnskab går ud på.


- Jeg ville

lave et regnskab i jeans. Jeg opfatter årsregnskabet som et regnskab i habit, slips og hvid skjorte. Det ser bagud og fortæller

om fortiden. Videnregnskabet ser fremad, fortæller historien og må gerne gøre det med humor og et glimt i øjet,

siger Michael Holm.



Alt kan måles

I praksis var det Erhvervsfremmestyrelsens projekt om videnregnskaber, der gav ham

ideen. Han meldte sig til projektet og har løst opgaven så godt, at det er blevet til priser og omtaler i både

bøger og fagblade.


Systematic-ledelsen begyndte med at finde konkrete parametre, hvor man kunne måle virksomhedens

tilstand både før, nu og i fremtiden.


Disse parametre er for eksempel med arbejderviden, kundeloyalitet, effektivitet

af arbejdsprocesserne, produktrettigheder og innovationsevne.


Videnregnskabet er hos Systematic kombineret med ledelsesværktøjet Balanced

Scorecard, som er et meget enkelt værktøj til at følge udviklingen på forskellige områder i virksomheden.


Internt

betyder det, at ledelsen får en velassorteret værktøjskasse til rådighed, fordi man efter Michael Holms mening

ikke kan handle, før man har målt.


Men den eksterne effekt er mindst lige så vigtig. Videnregnskabet er blevet

Systematics allervigtigste kommunikationsværktøj i forhold til omverdenen. Virksomheden har ikke så mange stakeholders.

Blandt andet skal man ikke please investorer og aktionærer. For alt foregår for private, opspare

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen