Berlingske Business

De skyhøje bilpriser

Årsagen til prisstigningerne er en EU-forordning til regulering af det europæiske bilmarked, der skal sætte mere

skub i konkurrencen. Forordningen får den konsekvens i Danmark, at bilfabrikkerne fremover holder op med at sælge de danske

importører biler til særlige, billige før-afgift-priser. Og da registreringsafgiften er baseret på prisen

fra fabrik, bliver de prisforhøjelser i fabriksprisen, som den ændrede regulering medfører, i praksis tredoblet

i det danske afgiftssystem.


Den ændrede EU-regulering af bilbranchen burde være den bedst tænkelige anledning

til at modernisere det danske afgiftssystem, der gør biler til et suværent dyrt transportmiddel i Danmark i sammenligning

med alle andre europæiske lande.


Det må efterhånden stå klart for de fleste, at bilen er et nødvendigt transportmiddel

for det store flertal af danskere. Alverdens tilskyndelser til brug af kollektiv trafik og de ekstremt høje bilafgifter har

ikke fået danskerne til at droppe bilen - tværtimod.


Derfor er det også opmuntrende, at der på den politiske

front er tegn på en vis opblødning. Ikke i den borgerlige lejr, hvor man ellers kunne vente det, men på venstrefløjen.


Her

har en række unge fornyelsesfolk inden for SF foreslået, at partiet dropper sin hang til "kedelige busser" og

i stedet promoverer miljøvenlige privatbiler, der efterspørges af moderne, unge mennesker.


Forslaget fra fornyerfløjen

i SF har været tæt på at give partiets traditionalister en blodstyrtning. Men det er værd at overveje. Der

er ingen tvivl om, at en afgiftsreform, der flytter registreringsafgift over på miljøafgifter, rummer nye perspektiver

for bilfolket.


Sådan ser regeringen foreløbig ikke på det.


Skatteministeren har meldt ud, at han ikke

har mulighed for at gøre noget på grund af skattestoppet. Og han håber i øvrigt, at en forstærket konkurrence

i forhandlerleddet vil tage toppen af prisstigningerne.


Det er efter alt at dømme urealistisk. Forhandlerleddet er økonomisk trængt

og kan næppe bære en større reduktion i den i forvejen beskedne bruttoavance. Derfor er der kun reformvejen tilbage.

Derfor politikere: Se nu at komme i gang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen