Berlingske Business
17:42

De gode idéers fødselshjælper

Der kan være langt fra forretningsidé til forretning. Tør man overhovedet tro på, at idéen holder

og prøve at realisere den? Tvivlende idémagere kan få hjælp hos Teknologisk Institut, Opfindelser og Kreativitet,

i Tåstrup, hvor man bringer de gode idéer videre - og sorterer de dårlige fra.



På instituttet har man

set lidt af hvert og har en god fornemmelse for, hvornår noget er nyt og salgbart, og hvornår det enten allerede findes eller

aldrig vil kunne finde et marked.



- Vi får mellem 2.500 og 4.000 henvendelser om året fra folk, der selv mener, at

de har fået en fantastisk idé. Så er det vores opgave at vurdere, om idéen nu også vil kunne bære

en forretning og er værd at satse på. Og som oftest siger vi faktisk til folk, at de bør droppe deres idé, fortæller

konsulent Rasmus Offersen, Teknologisk Institut, Opfindelser og Kreativitet, der sammen med syv kolleger arbejder med at rådgivere idémagere

og opfindere.



Han forklarer, at udgangspunktet for hans rådgivning altid er, at idémanden aldrig skal gå videre

med noget, der risikerer at ruinere ham eller på anden måde skade ham.

Begrænsede midler

- Vi skal sørge

for, at en privat person med en idé, hverken får problemer med bankrådgiveren eller konen, hvis han prøver

at starte en forretning. Derfor skal der være substans i en idé, før vi anbefaler at gå videre med den,

siger Rasmus Offersen.



Teknologisk Institut har kun begrænsede økonomiske midler til rådighed i rådgivningen

af idémagere. Derfor giver man højst to timers rådgivning til de gode idéer, hvor man forsøger at

få ophavsmanden sat i gang.



De virkelig gode idéer med stort potentiale tager man sig til gengæld af med en

såkaldt "no cure, no pay-aftale".



Her sørger instituttet for at få forretning og prodution etableret

for egen regning. Gevinsten er en del af indtægterne, hvis produktet viser sig, at kunne sælges.



- Desværre

er det et begrænset antal idéer, som vi kan behandle på den måde. Hvis vi havde pengene, ville vi måske

lave sådanne aftaler med 100 personer om året, men i dag kan vi kun lave dem med 10. Det betyder også, at vi er

nødt til at være meget kritiske i vores vurdering, for de idéer vi forfølger, skal meget gerne vise sig

at holde, siger Rasmus Offersen.

Det ér opfundet

Rasmus Offersen opfordrer alle med en forretningsidé til

at kigge forbi hans kontor og få en vurdering af den.



Forinden tilskyndes de dog at kigge på hjemmesiden www. opfind.teknologisk.dk,

hvor instituttet har beskrevet en lang række smarte opfindelser - som er opfundet.



- Meget ofte er vi ude for, at folk

begejstret præsenterer deres forretningsidéer og tror, at det bliver det helt store. I virkeligheden kan deres idé

have være patenteret i mange år, og så kan man lige så godt droppe idéen igen, siger Rasmus Offernsen

og peger på en elektrisk p-skive til biler og et toiletsæde med luftudsug som eksempler på ting, mange mennesker

har opfundet igen og igen.



Denne artikel er den sidste i serien "Din bedste forretningsidé, der aldrig blev til noget".

De tidligere syv artikler blev bragt i ErhvervsBladet i perioden 14. - 22. oktober.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen