Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

De gode idéer kræver tid

Han er mest kendt for den idé, der virkelig blev til noget:







Internetselskabet Jubii, som gjorde ham til multimillionær - for en stund, i hvert fald. Men Martin Thorborg, i dag marketingdirektør i Jubii, har fostret utallige andre forretningsidéer, hvoraf langt størstedelen aldrig har forladt idéstadiet.







I den store stak af Martin Thorborgs forretningsidéer ligger overvejelser om alt fra detailsalg af køleskabsmagneter til etableringen af en lokal tv-station i København. Og stakken bliver stadigt højere, for idéerne bliver ved med at komme.

Men selvom Martin Thorborg virkelig tror på mange af påfundene, er langt størstedelen aldrig blevet realiseret.









- Problemet er, at gode forretningsidéer kræver tid at gennemføre. Den tid har jeg ikke haft i de år, jeg har arbejdet med Jubii, så derfor er det begrænset, hvad jeg har fået ført ud i livet, siger Martin Thorborg.









Gammel idé




Martin Thorborg skal nogle år tilbage i hukommelsen for at grave den bedste forretningsidé, han ikke har fået gennemført, frem.

I starten af 1990''erne blev han opmærksom på mange virksomheders behov for assistance, når computersystemerne gik ned. De mindre virksomheder havde ikke råd til at fastansætte folk til at løse opgaverne og de eksisterende aktører på markedet var hundedyre konsulentfirmaer.







- Idéen var, at ansætte nogle unge mennesker med praktisk forstand på computere til at køre ud til firmaerne og løse problemerne, når de opstod. Ikke noget fnidret konsulenthalløj, men ganske simpelt og nede på jorden, lige som at bestille en håndværker. Og så til en meget fornuftig pris, forklarer Martin Thorborg.







Samtidig skulle kunderne kunne bestille et ugentlig besøg af en medarbejder, der kunne løse de mindre akutte problemer, som måtte opstå hen ad vejen. Det ville sikre omsætning, også når der ikke var udrykninger.









Markedsføringen ville klare sig selv med firmaets biler, der skulle være malet i skrappe farver og have blink på taget. Det ville skabe den nødvendige opmærksomhed på en billig måde.









Behovet er der




Martin Thorborg er sikker på, at behovet for sådan billig IT-support var, og stadig er, til stede. Og indtjeningsmulighederne er til at få øje på.







De ufaglærte medarbejdere skal ikke have en særlig høj løn og af øvrige udgifter er bilens driftsomkostninger de største. Derfor vil der kunne generes et stort dækningsbidrag pr. time, selvom kunderne ikke betaler mere, end de betaler en tømrer.

- Jeg tror fortsat 110 procent på idéen. Der er masser af små kontorer rundt omkring, som har det her behov, men som er trætte af at betale i dyre domme for at få løst deres problemer. Og idéen kan søsættes uden videre. Hvis du har en bil, en telefon og lidt forstand på computere, er du faktisk klar til at gå i gang, siger Martin Thorborg, der ikke ville tøve med selv at materialisere idéen - hvis bare han havde tid.









Tag den bare






Risikoen for, at andre skulle fatte interesse for idéen om en IT-udrykningsservice og selv etablere en virksomhed ud fra den, bekymrer ikke Martin Thorborg.







- Jeg ville faktisk blive stolt, hvis der om et år er etableret sådan en virksomhed ud fra mit koncept. Så folk skal være mere end velkomne til at prøve kræfter med idéen. Jeg elsker at se dygtige iværksættere lykkes med noget. Og det vil da være bedre, at nogen tager idéen og fører den ud i livet, end at den går tabt, fordi jeg ikke gør noget ved den, konstaterer Martin Thorborg









Her er Martins 5 gode råd til iværksættere:









1. Brænd for din idé. Hvis du skal kunne holde ud at arbejde så meget med idéen, at den bliver til en succesfuld virksomhed, skal du virkelig tro på den og kunne lide at arbejde med den. Hvis du kun afprøver en idé for at tjene penge, vil du næppe kunne yde nok til at gennemføre den.













2. Vær ærlig overfor dig selv: Har du de kompetencer, der kræves for at føre idéen ud i livet? Hvis ikke, må du først finde nogle partnere, der kan opveje dine svage sider, før du går i gang.







3. Arbejd ved siden af: En fast indtægt er vigtig i den periode, hvor din idé endnu ikke er begyndt at kaste penge af sig. Det kan hurtigt blive surt at være bagud med regninger og have en konstant overtrukket bankkonto.







4. Skab netværk: Alliér dig med folk, der har erfaring, gerne gennem brancheforeninger. Her kan du møde mennesker, du som nystartet ellers aldrig ville komme i nærheden af.







5. Vær ikke bange for at begå fejl: Dem lærer man af, men undgå de store - de kan koste din virksomhed livet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen