Berlingske Business
14:22Europæiske aktier tilbage i det positive spor

De dyreste koste er de manuelle

Fabriksrengøring var engang noget, der foregik fredag eftermiddag, når folkene gik i gang med kost og støvsugere.


Og

så tog det som regel flere timer, mens støv og skidt blev hvirvlet rundt i lokalerne.


Den tid er forbi. I dag foregår

rengøring i produktionshallerne og på de omliggende arealer ofte med gulvvaskemaskiner eller feje-suge maskiner, for

miljøkravene fordrer en helt anderledes renholdelsesstandard end for 30 år siden.


Til det brug er maskiner nødvendige

af miljømæssige og økonomiske grunde.


I dag er de dyreste koste de manuelle.


Og det er ganske meget,

der skal gøres rent med maskiner. En fabrik på f.eks. 10.000 kvm har typisk det halve gulvareal at gøre rent.


Det

er i hvert fald den erfaring, som Frede J. Søndergaard, 58, indehaver af F.J. Søndergaards Maskincenter i Kolding har

gjort. Og han har været i branchen i snart 40 år, heraf de sidste 21 som selvstændig importør af Nilfisk

Advance gulvvaskere og Dulevo feje-suge-maskiner. Sammen med Hako, Dansk Steno-Vosh og importørerne af produkter fra den amerikanske rengøringsmaskinproducent

Tennant, dominerer F.J. Søndergaards Maskincenter markedet for gulvvaskere og fejesuge-maskiner i Danmark. Det er et marked,

der på årsbasis kan anslås til ca. 100 mio. kr.


For mange produktionsvirksomheder kan en gulvvasker - typisk

til vådbehandling på en fødevare-virksomhed - eller en feje-suge-maskine til rengøring af tørre flader

- repræsentere en investering til en værdi af mellem 50 og 150.000 kr., alt efter hvilke maskintyper, der er behov for.









Krav

skaber salg

Og skal man tro Frede Søndergaard, er afsætningen af disse maskiner nok konjunkturfølsom, men ikke

så meget, at det for alvor gør noget.


- Når tiderne er lidt sløje, må vi være mere aktive,

foretage flere salgsdemonstrationer og trykke priserne, hvis der er muligt, men på grund af kravene til renlighed i Danmark

er der altid basis for et vist salg - eventuelt også af brugte maskiner, som vi har taget i bytte og renoveret, forklarer Frede

Søndergaard, hvis seneste store ordre var salget af fem feje-suge-maskiner baseret på fire-hjulsstyring til NCC til en

værdi af ca. fem mio. kr..


Salget var som en stor del af det øvrige salg af rengøringsmaskiner finansieret

via "leasing med fuld vedligeholdelse", som det hedder i branchen.



Leasing vinder frem

Salg med fuld vedligholdelse

er ifølge Frede Søndergaard en salgsform, der breder sig mere og mere i branchen.


Det indebærer, at leverandørerne

giver leasingselskaberne tilbud på de samlede omkostninger ved at holde en rengøringsmaskine i drift - foruden selve

maskininvesteringen også den vedligeholdelse, som der skønnes at være behov for i maskinens forventede levetid.


-

Den type tilbud kan være svære at lave - hvor megen reparation og komponent udskiftning skal man tage højde for.

Men fordelen for kunden er entydig.


Maskinmesteren kan med et sådant tilbud i hånden gå ind og sige til direktøren,

at præcis det og det koster det at have en rengøringsmaskine i drift hver måned, og den klarhed foretrækker

mange, mener Frede Søndergaard


Konkurrencen i leverandørleddet går efter hans opfattelse især på

tre ting - driftssikkerhed, ny effektiv teknologi som f.eks. fire-hjuls-styring af fejemaskiner-suge og service.


Som leverandør

lægger Frede Søndergaard stor vægt på, at producenterne holder sig til deres forhandlere og tillader dem

at sammesætte sortimenter fra forskellige leverandører:


- Det er de færreste producenter, der magter at etablere

deres egen salgsorganisation med en effektiv service. Det har vi set i de flere maskin-brancher. I stedet bør de satse på

forhandlere, der kender deres marked, og så lade være at handle udenom, slutter Frede Søndergaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen