Berlingske Business
09:48Økonom: Højere ejendomsskatter venter danskerne næste år

De bugter sig i Bakkedal hos Dragsbæk

I løbet af de sidste 15 år er det totale marked for margarine herhjemme faldet fra 88.700 tons til 51.088 tons. Anskuer

man tilbagegangen alene på detailsalget er der tale om et frit fald fra knap 63.000 tons for 15 år siden til nu 26.088

tons.


Dragsbæks regnskaber røber imidlertid, hvorfor direktøren ikke er skræmt væk. Dragsbæks

produktion er nemlig i den samme periode steget fra 20.000 tons til forventeligt 70.000 tons i indeværende regnskabsår.


Stigende

markedsandele, markant effetivisering, konsekvent brandbuilding, produktudvikling og eksport er den kvintet-cocktail, der har formået

at gøre Dragsbæk til en profitabel virksomhed og markedsledende herhjemme.


Men Mogens Nielsen har aldrig glemt,

at det ikke mindst var introduktionen af blandingsproduktet Kærgården i 1990, som massakrerede margarinemarkedet. Det

daværende MD Foods store satsning var en af hovedårsagerne til blodbadet blandt de danske margarinefabrikker, som op gennem

1990''erne i det vigende marked røg ud i en decideret priskrig - margarinekrigen. Kun Dragsbæk overlevede.


Og nu

vil Mogens Nielsen have tilbage, hvad der, som han selv ironisk udtrykker det, retteligen tilkommer ham og Dragsbæk: En god

bid af markedet for smørbare blandingsprodukter.


Flere andre har med ringe held prøvet at udfordre verdens største mejeriselskab,

Arla Foods, på dennes sællert: Kærgården.


Efter syv års tilløb er Dragsbæk klar.

Udfordreren hedder Bakkedal.


Mandag den 25. februar lå produktet klar på butikkernes hylder, og salget har, ifølge

de første udmeldinger fra butikskæderne, været forrygende.


Bakkedal, som intet har med margarine at gøre,

er samtidig den største årsag til, at Dragsbæk på Simons Bakke i Thisted nu udvider produktionsarealet med

2.000 kvm. Efter udvidelsen vil fabrikken råde over 10.000 kvm. i Thisted.

Orkla

I 1979 blev Mogens Nielsen medejer af

fabrikken. Ti år senere solgte han og broderen halvdelen af aktierne til den norske Orkla-koncern, som herhjemme senest er blevet

kendt i forbindelse med overtagelsen af Berlingske Tidende.


Orkla var med til at give Dragsbæk de fornødne finansielle

muskler til at sætte fart på investeringerne og produktudviklingen, som i 1995 blandt andet førte til, at Dragsbæk

introducerede flydende oliemargarine, der er blevet en succes.


Intet kan imidlertid måle sig med introduktionen af Bakkedal,

oplyser Mogens Nielsen. Reelt har produktudviklingen stået på gennem syv år, men udviklingen har været alt

andet en lineær. For tre år siden blev der i USA udviklet helt nye procesteknologier. Det førte til, at hele udviklingsforløbet

blev revurderet. I dag er de nyeste procesteknologier så blevet implementeret i produktionen af Bakkedal.


Trods den massive

fremgang på stort set alle nøgletal, er medarbejderstaben blot vokset moderat, hvilket indikerer en klar effektivitetsfremgang.


Konkurrenterne

i dag hedder Arla Foods indenfor blandingsprodukter og Unilever på margarine-siden. Det er dels verdens største mejeriselskab

og verdens næststørste fødevarekoncern. Den status bekymrer ikke Mogens Nielsen. Strategien er klar.


- Ståstedet

for Dragsbæk er, at vi skal putte så mange værdier som muligt ind i fedtstoffer og det på en måde, så

der bliver noget tilbage til dig selv, siger han med den tilføjhelse, at virksomheden selv skal varetage produktudviklingen.


Dragsbæk,

der blev grundlagt af Mogens Niel

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen