Berlingske Business

Danskere er passive medlemmer hos E-Boks

Selvom E-Boks A/S nærmer sig en kvart million danske tilmeldinger til den elektroniske postboks af samme navn, hvor man gratis

kan modtage og lagre indholdet i rudekuverter, er der ikke blevet ryddet væsentligt ud i konto-udtog, lønsedler, forskudsopgørelser

mv. på de private skriveborde.



Mange af de registrerede medlemmer er passive medlemmer, og modtager fortsat rudekuverterne

gennem brev-sprække eller postkasse på husstanden.



- Der er en del brugere, som udelukkende har registreret sig hos

E-Boks via eksempelvis en netbank, men aldrig har fået tilmeldt sig mere end en eller to tjenester, siger adm. direktør

Henrik Andersen, E-Boks.



Han oplyser, at E-Boks mandag i sidste uge havde 283.000 tilmeldinger, hvoraf cirka 60.000 er fra Norge,

hvor Danske Bank har afdelinger.

.000 opgørelser

Stort set samtlige af de danske medlemmer af E-Boks får tilsendt

en forskudsopgørelse fra Told&Skat. Men forskudsopgørelsen for 2004, som blev udsendt i efteråret, er til

dato udelukkende distribueret elektronisk i 40.000 eksemplarer til kunderne hos E-Boks.



- Vi udsender cirka 4,5 mio. forskudsopgørelser,

og det er typisk kun børn under 13 år, som ikke modtager en. Det er i den sammenhæng ikke mange, som modtager forskudsopgørelsen

elektronisk via E-Boks, siger talsmand Rene Andersen, Told&Skat.



Told&Skat har selv succes med elektroniske tjenester,

da 409.000 danskere eksempelvis udfyldte selvangivelsen for 2002 på internet sidste år.



Men Rene Andersen kan nikke

genkendende til, at det tager tid at sparke gang i en ny elektronisk tjeneste. I 1995, hvor Told&Skat introducerede den førsteTastSelv-service,

var der eksempelvis kun 10.000 som benyttede sig af tjenesten.

Mange leverandører

E-Boks er i dag oppe på mere

end 400 leverandører, som regelmæssigt afsender forsendelser til danskerne. Der er primært tale om kommuner, banker,

forsikringsselskaber og snart teleselskaber mv.



Men en bruger på E-Boks skal tilmelde sig hver enkelt leverandør,

før man begynder at modtage indholdet i rudekuverterne elektronisk.



Fordelen for forbrugerne er, at man kan få ryddet

op i bunken af rudekuverter, mens afsenderen sparer på den trykte forsendelse. Til gengæld skal afsenderen betale E-Boks

et gebyr på mellem en og to kroner pr. rudekuvert.



Henrik Andersen fra E-Boks fortæller, at man pt. kører

en kampagne for at få de registererede brugere til at benytte tjenesten mere.



- Der er en del som meldte sig til da vi

startede. På det tidspunkt havde vi for få varer på hylderne. Nu er vi godt med, og har fokus på at de registrerede

brugere skal tilmelde sig flere tjenester. Vi prøver at aktivere de dvalne brugere, og viser dem eksempler på, hvilke

tjenester som kan være relevante for netop dem, siger E-Boks-direktøren.



Han vil ikke røbe antallet af elektroniske

udsendelser i 2003, men ambitionen for 2004 er i alt 10 mio. udsendelser.



Selskabet har endnu ikke præsenteret regnskabet

for 2003. Underskuddet for 2002 blev på cirka 10 mio. kr., og E-Boks har ligeledes varslet et underskud for 2003.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen