Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Danske VM-spillere gode reklamesøjler

Den øjeblikkelige succes for Danmarks fodboldlandshold kan smitte af på danske virksomheder. Spillerne gør sig

i øjeblikket berømte over hele verden, og det kan udnyttes i markedsføringssammenhæng.


Da Danmark

i går slog de forsvarende franske verdensmestre ud af VM-turneringen og samtidig sikrede sig adgang til ottendedelsfinalerne, blev

der lagt nye alen til danskernes berømmelse.


Tv-seere over hele verden, med selvfølgelig undtagelse af USA, følger begivenhederne

i Korea og Japan og dermed det danske holds fremmarch.


- Det er klart, at landsholdets promovering bliver større, jo længere

vi når i turneringen. At vi er i ottende-delsfinalen og samtidig har Jon Dahl Tomasson højt placeret på topscorerlisten

gør, at der bliver lagt mærke til os ude i verden. Jeg vil tro, at vi efterhånden er oppe på niveauet fra

1986, hvor alle jo kendte Michael Laudrup og Preben Elkjær, vurderer Jeppe Lauritzen, kontaktchef i sponsorrådgivningsfirmaet

Promovator.



Enorm popularitet

Jeppe Lauritzen er ikke i tvivl om, at landsholdets succes øger kendskabet til danske

virksomheders produkter. Og samtidig giver den en oplagt mulighed for markedsføring på udenlandske markeder.


- Det

vil være naturligt at udnytte kendskabet til eksempelvis Jon Dahl ved at bruge ham i et fremstød i udlandet. De danske

spillere er jo ikke alene blevet kendte. De er blevet kendte som værende positive, venlige og åbne, og det gør

dem perfekte til markedsføringsbrug, konstaterer Jeppe Lauritzen.


Han henviser til den enorme popularitet, som det danske

hold har nydt fra første dag i træningslejren.


De lokale fans har haft lov at overvære, ja endog i et enkelte

tilfælde selv deltage i danskernes træning, og det vækker jubel.


- I forhold til eksempelvis et reserveret

og lukket tysk hold er der en langt mere positiv stemning omkring danskerne. Det betyder, at markedsføringsværdien her

er højere end hos tyskerne, selvom de måske kommer længere i turneringen, siger Jeppe Lauritzen.









DBU

bestemmer

Hvis danske virksomheder skulle få lyst til at udnytte landsholdets popularitet gennem markedsføring, skal de

først konsultere Dansk Boldspil-Union (DBU).


Det er nemlig en betingelse for at spille på landsholdet, at man har accepteret,

at DBU regulerer holdets og den enkelte spillers sponsoraftaler.


- Landsholdet er et prestigefyldt sponsorobjekt, som vi er nødt

til at beskytte. Vi vil ikke tillade, at en spiller reklamerer for det samme produkt, som vores hovedsponsor laver, for det vil underminere sponsoratet.




- I øjeblikket er Arla hovedsponsor, så derfor vil andres mælkeprodukter ikke komme på tale, fastslår

kommunikationsmedarbejder Jacob Wadland fra DBU.


Hvis man bliver godkendt som sponsor koster op mod én mio. kr. at bruge landsholdsspillere

som reklamesøjler, alt efter fremstødets art og størrelse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen