Berlingske Business
08:43Danske Bank: Forbruget gik i stå i sommer

Danske underleverandører vinder nu markedsandele

Danske underleverandører vinder i stigende grad kampen om opgaverne over deres udenlandske konkurrenter. Kunderne tør

simpelthen ikke satse på, at de udenlandske underleverandører kan levere den fornødne kvalitet og fleksibilitet.


Tal

fra Dansk Industri bekræfter, at danske underleverandører står højt på hitlisten, når der skal

outsources produktion. Næsten 80 pct. af de danske virksomheder, som anvender outsourcing, bruger danske underleverandører. Østeuropa

kommer ind på en andenplads med beskedne ca. 35 pct.


- Det vil sige, at under halvdelen af den danske outsourcing går

til østlandene, siger chefkonsulent Niels Conradsen, Dansk Industri.


Når han taler årsager med de danske virksomheder,

får han udsagn som: "Vi har mange varianter. Det kan vi ikke få i østlandene" eller "Hvis du vil have

fleksibilitet, skal du finde dine underleverandører i Danmark."


- Underleverandører i Kina og Polen kan være

seks måneder om at stille deres produktionsapparat om. Det betyder, at de høje krav til fleksibilitet og mangfoldighed

gavner danske underleverandører kolossalt, siger Niels Conradsen, som ikke er i tvivl om, hvad det er for et budskab, han

gerne vil sende til Dansk Industris medlemmer.


- Når man outsourcer er det utrolig vigtigt, at man gør det rigtigt,

og frem for alt skal man huske at lægge vægt på andre forhold end de økonomiske, siger han.









Teknologi

afgørende

Det er produktionsdirektør Ole Mikkelsen fra Slagelse-virksomheden Nilpeter enig i. Nilpeter fremstiller højteknologiske,

avancerede etiketteringsmaskiner.


- Vi bruger udelukkende danske underleverandører, fordi vi fremstiller højteknologiske

produkter og ikke serieproduktion. Vi har brug for en stor nærhed og en meget tæt kontakt med vore underleverandører,

siger Ole Mikkelsen.


Teknisk direktør Mogens Laursen fra Assens-virksomheden Broen, som fremstiller ventiler og armaturer,

er i en noget anden situation.


- Vi bruger meget få danske underleverandører og til diskussionen om, hvem der er

bedst, vil jeg sige, at det afhænger af volumen. Vi har opnået en rytme med vore udenlandske underleverandører,

som passer os, siger han.


Men Mogens Laursen tilføjer, at det er afgørende, at Broen kan få sine underleverancer,

når virksomheden har behov for dem.


- Hvordan underleverandørerne indretter sig, må de selv om, men vi skal have

vore leverancer til tiden. Det arbejde, vi outsourcer er forholdsvis enkelt, så på den måde konkurrerer vore underleverandører

primært på den rå pris; men det er klart min opfattelse, at de danske underleverandører er konkurrencedygtige

over et vist teknologi-niveau, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen