Berlingske Business

Danske herregårde kæmper om turisterne

her
Foto:

De danske herregårde knokler for at fastholde turisterne, og udlejningscentre bør hjælpe, mener herregårdsejer.

På Grethe Breums tidligere herregårde stod de tyske gæster for 95 procent af overnatningerne. I dag udgør de under halvdelen på hendes nuværende herregård Hesthave i nordjyske Spøttrup. Tyskerne har nemlig haft deres egne godser under kærlig behandling, så de nu kan feriere hjemme ved deres flotte Østersø-strande.

Sådan lyder én af de triste nyheder hos de danske herregårde, der ligesom den øvrige tursitbranche må kæmpe med næb og kløer for at få sengene fyldt hen over året. Herregårdene mærker også, at vi er i en tid hvor både danskere og udlændinge tænker sig om to gange, før de vælger ferie, og hvor det kan være svært at nå op på et fuldt booket sommerhalvår som førhen.

Grethe Breum, der driver den 300 år gamle herregård Hesthave, har selv måttet gøre et ekstra stort benarbejde i år for at få sommeren dækket ind. Hun mener, at branchen bør sætte ind på bestemte områder for at få flere til at vælge en herregårdsferie:

- Vi skal gøre noget mere for at få fat på det grå guld. Det er blevet populært, at bedsteforældre vælger at bruge penge på en uges ferie sammen med børn og børnebørn. Eller de tager af sted selv eller på kortere ture, fordi ikke alle unge har lyst til en uge med svigermekanikken. Vi skal være bedre til at matche de ældre generationers behov, for der er en stor kundegruppe, siger Grethe Breum.

På Hønnerup Hovedgård på Fyn har bookingbogen oplevet en nedgang i gæster på over 30 procent i forhold til sidste år:

- Vi har slet, slet ikke haft den højsæson, som vi plejer. Nordmændene er overhovedet ikke kommet, og tyskerne er halveret i antal. Det skyldes vel finanskrisen, og at vi har mistet nogle gæster til nogle andre typer ferieboliger. Nu er der jo kommet det nye Lalandia i Billund med masser af ferielejligheder og mange aktiviteter, hvor vi lægger mere op til, at børnene kan løbe ud i græsset og selv lege. Jeg kan godt tvivle på, om de rigtig gode tider kommer igen, siger han.

Pool eller ej

Større fester får dog fortsat folk til at rette blikket mod de romantiske herregårde, oplever han. Så udlejning til fester er blevet et stort tema. Her har det været en frugtbar nyopfindelse at udleje herregården som en forlænget weekend fra fredag til mandag, så der er tid til at holde en fest i ro og mag.

Hvor Lars Haraldsted har valgt, at det skal være det autentiske herregårdsmiljø med prismekroner og gamle møbler og ingen moderne swimmingpool til at forstyrre idyllen, har Grethe Breum fundet det oplagt at supplere sine antikke møbler med moderne aktiviteter. Hun har bygget en opvarmet, indendørs pool og en sportshal til de i alt 36 overnattende gæster, hun har plads til. Aktiviteter er altafgørende for familier, erfarer hun, så det gælder også om at spotte nærliggende kunstudstillinger eller andre begivenheder i lokalområdet.

Og så mener hun, at mange ferieboliger kunne være bedre til at holde en kompromisløs høj kvalitet:

- Jeg synes, der mangler justits med herregårde og andre udlejningshuse. For eksempel lægger nogle for meget på gæsternes forbrugsregning, og andre ikke isoleret ordentligt, så der er dyrt at bo. Når folk én gang har haft en dårlig oplevelse med de store huse, går det ud over os andre. Det bør udlejlingsbranchen være opmærksom på, siger hun.

Regler spænder ben

Kaj Frederiksen, der er dirketør i Sol og Strand Ferieudlejning, vil godt give Grethe Breum ret i, at branchen må oppe sig endnu mere i en tid, hvor det er svært at få gæster nok. Hos udlejlingsbureauerne Novasol og Dansommer, som har mange danske herregårde under sig, mener direktør Jan Hapaanen dog, at det er de politiske rammer for udlejningen, der skal gøres op med. Ikke bureauernes markedsføring:

- Jeg kan ikke gå ud og bruge 10 millioner kroner på at markedsføre et forholdsvist lille område som de danske herregårde. Derimod kæmper vi i Novasol og Dansommer for, at der skal være nogle rimelige regler for at drive feriehusudlejning i Danmark. Feriebolig-ejere i udlandet kan trække alt muligt fra, som vi ikke kan herhjemme. Og det til trods for, at udlejningsbureauet og feriebolig-udlejeren kun tjener 20 procent af de penge, gæsten lægger i Danmark. 80 procent af pengene havner i forlystelsesparker og hos købmanden, siger Jan Hapaanen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen