Berlingske Business

Dansk spilsucces solgt til udlandet

En af de største succeser i dansk erhvervsliv de senere år kommer nu på udenlandske hænder. Ejerne af IO

Interactive(IO), Nordisk Film samt en gruppe medarbejdere og ledere, har solgt selskabet videre til det gigantiske engelske spilforlag

Eidos for 256 mio. kr. som falder i kontanter og aktier Eidos. Dertil kommer en bonus på op til 56 mio. kr.



- Eidos er

en ideel partner for IO med en inspirerende og succesfuld ledelse, der deler vores opfattelse omkring produktion og udvikling. Vi

er glade for, at vi nu kan udvide vores eksisterende samarbejde og fortsat får mulighed for at producere succesfulde spil som

Hitman, udtaler adm. direktør Janos Flösser i forbindelse med den opsigtsvækkende handel.







Vækstkomet



Nordisk

Film ejede 40 pct. af aktierne, mens en gruppe medarbejdere og ledere i IO sad på de resterende 60 pct.



IO Interactive

og spilforlaget Eidos har i forvejen et tæt samarbejde, da Eidos er udgiver af IO''''s spil.



Det danske spilfirma blev etableret

i 1998 og har i dag 137 medarbejdere.



Seneste offentliggjorte regnskab for 2002 viste en omsætning på 97,6 mio. kr.

i 2002 mod 28,8 mio. kr. i 2001. Årets resultat steg i samme periode fra beskedne 123.000 kr. til 30,0 mio. kr.



Den bemærkelsesværdige

skyldes primært computerspillene Hitman 1 og 2, der er solgt i flere millioner eksemplarer verden over.



På få

år er det lykkedes IO at blive blandt de ti største udviklingshuse med fokus på spil i Europa, og selskabet er

nr. 24 på listen over de 500 hurtigst voksende IT-virksomheder i Europa.







Dyr udvikling



IO har fra start satset

stort og udviklet spil til både pc''''er samt spilkonsoller som PS2, Xbox og Game Cube. Flere mindre danske selskaber har udelukkende

udviklet til PC''''er, fordi udvikling til konsoller er ekstremt bekosteligt.



Udvikling af et spil til alle platforme kommer nemt

til at koste mere end 20 millioner kroner, oplyser IO. Til gengæld er konsollerne også det spilmarked, som vokser hurtigst.

Seneste spil fra IO er Freedom: Soldiers of Liberty, der blev introduceret sidste år.



IO-direktøren, Janos Flösser,

har tidligere fortalt til ErhvervsBladet, at udviklingen på spilbranchen er under konsolidering. Markedet efterspørger kun

spil i højeste kvalitet. Til gengæld holder de længere end de første tre måneder efter udgivelsen

som det tidligere har været tilfældet. Derfor er det kun firmaerne med de største hits, der har en fremtid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen