Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Dagen er ikke kræsen med sine annoncer

Tirsdag så det første nye danske landsdækkende betalingsdagblad siden Anden Verdenskrig endelig Dagens lys.



Allerede

siden det kom frem, at selskabet Atlas Publishing A/S ville forsøge sig med en avis for de kvalitetsbevidste læsere med

en gennemsnitlig årlig husstandsindkomt på over 600.000 kroner, har der været delte meninger om, avisen ville overleve.



Specielt

Dagens annoncestrategi med højst seks sider annoncer pr. avis for typisk mærkevarer har skabt opmærksomhed. Også

blandt de mediebureauer som mange annoncører bruger som forhandlere over for dagbladene, når der skal tegnes annoncer.



-Annoncerne

i Dagen i dag (tirsdag red.) er typiske magasinannoncer, siger adm. dir. Peter Gottfredsen fra mediebureauet MediaWise A/ S med henvisning

til specielt to helsidesannoncer for hhv. et gin-mærke og et ur.



-Disse annoncører har typisk annoncebudgetter beregnet

på månedlige annoncer i magasiner og ikke daglige gentagelser. Derfor ligger der en stor udfordring for Dagen i at tiltrække

sådanne annoncører. Specielt også fordi avisen ikke satser så meget på de givtige detailannoncer, hvor annoncøren

fokuserer meget på produkt og pris. Det er begrænset, hvor kræsen man kan være, sådan som det danske

annoncemarked ser ud i dag, siger Peter Gottfredsen.

Variation

Dagens annoncedirektør Lars Winther afviser, at avisen

satser for ensidigt på magasinannoncer.



-Vi skal have en variation i udvalget af vores annoncer. Man kan også se, at

vi i dag har en typisk dagbladsannonce for forsikringsselskabet Tryg. Samtidig udelukker vi heller ikke detailannoncer, som vi vil

bringe, siger Lars Winther.



Han oplyser, at halvdelen af Dagens annoncer vil være for consumer-segmentet, mens resten vil

fordele sig på business-to-business, detail-, stillings- og rubrikannoncer.



-Dagen er ikke kræsen, men vi gør

meget ud af, hvad der kommer i avisen. Vi vil have fat i både dagblads- og magasinannoncører, forklarer Lars Winther.











Ny

standard

Den første udgave af Dagen får da også positive ord med på vejen fra Danmarks største mediebureau,

Mediaedge:cia.



-Gin- og urannoncerne er meget flotte. De sætter helt nye standarder for annoncer i danske aviser. Specielt

er det positivt, at der bliver trykt helt hen til kanten af avissiden, så der ikke er en hvid ramme om annoncen. Det redaktionelle

stof er ligeledes holdt farveløst, så det sætter annoncerne i perspektiv, siger Torsten Lehrmann, der er ansvarlig for

Mediaedge:cias printafdeling og forhandler på kundernes vegne med de trykte medier.



Alligevel mener Torsten Lehrmann ligesom

Peter Gottfredsen, at Dagen for annoncørerne kun vil være et tilvalgsmedie. Avisen vil aldrig være den primære

avis, som annoncørerne vælger. Og det skyldes primært den lille målgruppe og læserskare.



-De store

annoncører vil vælge de store trykte medier, hvor de i starten kan få en større dækning. Derfor ligger

der en stor udfordring for Dagen i at forklare annoncørerne, at avisen netop ikke er et tilvalgsmedie, siger Peter Gottfredsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen