Berlingske Business

Crisplant har fået 280 nye ansatte på et år

Ejerskiftet for tre år siden har i høj grad gavnet Crisplant A/S i Århus.


Virksomheden blev i 1999 købt

af den engelske FKI-koncern og efterfølgende afnoteret på Københavns Fondsbørs.


Det har givet ro omkring

virksomheden, der siden ejerskiftet har fordoblet værdien af de årlige ordreindtag fra ca. 700 mio. kr. til ca. 1,5 mia. kr.


Og

alene det seneste år er medarbejderstyrken øget med 280. De 80 af dem kom med på lønningslisten, da Crisplant

sidste år købte softwarevirksomheden Dator i Hadsund, der blev lagt sammen med Crisplants egen softwareafdeling i det

selvstændige selskab Dator-Crisplant. Andre 43 kom ind i Crisplant sidste sommer ved overtagelse af en servicekontrakt i Singapore,

hvor et lokalt firma servicerede et Crisplant-anlæg i lufthavnen. I Skejby og Hornslet er der nyansat 132 det seneste år,

mens de resterende 25 er kommet til i forbindelse med udvidelser i de udenlandske datterselskaber.


Summa summarum: I dag beskæftiger

Crisplant 950 medarbejdere i Skejby (hovedsædet), Hornslet, Hadsund og i en række udenlandske salgs- og serviceselskaber,

oplyser adm. direktør Erik Laursen, Crisplant A/S.


Udviklingen i Crisplants ordretilgang er følgende:


l1998/99:

800 mio. kr.


l1999/00: 700 mio. kr. (første år i FKI).


l2000/01: 1,48 mia. kr.


l2001/02: 1,51 mia. kr.


Erik

Laursen fremhæver to forhold bag fremgangen: flere flypassagerer på globalt plan og en afledet synergieffekt fra søsterselskaber

i FKI.



Vækst i flytrafik

Crisplant, der bl.a. producerer bagagesorteringsanlæg til lufthavne, har nydt godt

af væksten i flytrafikken. Terrorangrebet 11. september sidste år har ikke kunne mærkes. Måske nærmere

tværtimod.


- Vi arbejder som regel med ordrer til lufthavne i flere år, inden de kommer i hus. De seneste år

er ordrene kommet tættere efter hinanden på grund af væksten i flytrafikken. Eksplosionen i det amerikanske fly

over Lockerbee og terrorangrebet i USA sidste år har medført øget fokus på sikkerheden i lufthavnene verden

over. Når vi leverer bagagesorteringsanlæg til lufthavne, indbygger vi i dag udstyr, der gennemlyser passagernes bagage.

Det skaber ekstra job og ordrer hos os, forklarer Erik Laursen.



Centrallagre

Crisplant får også ordrer fra søsterselskaber

i FKI-koncernen. I november sidste år købte FKI det engelske firma, Cleco, der har 400 ansatte, som fremstiller lagersystemer,

lagerstyringssystemer og lagerreoler.


- Cleco tilbyder vores anlæg til sortering af varer på dagligvarekæders centrallagre.

Vi vil gerne vokse på dette område, og det kan Cleco hjælpe os med ved at tilføre os kompetence og afsætningskanaler.

Herhjemme tilbyder vi Cleco produkter til vore kunder, pointerer Erik Laursen.


Crisplant henter også ordrer fra salg af

komponenter til søsterselskabet Crisplant Inc. USA, der har ansvaret for det nordamerikanske marked. Det amerikanske selskab

var tidligere Crisplants datterselskab men er solgt fra.


Crisplant leverer også mange pakkesorteringsanlæg til postvæsener

i en række lande. Erik Laursen fortæller, at selskabet venter på det store gennembrud for en pakkeindleveringsautomat,

der blev udviklet for cirka tre år siden i Skejby. Anlægget supplerer posthuse ved at kunne tage imod pakker døgnet

rundt. Foreløbig er der leveret 15 enheder til Tyskland, hvor de er blevet testet med gode resultater.









Sortering

af bøger

- Vi har også leveret to automater til test i Aalborg og Odense. Vi har efterfølgende fået den idé,

at anlægget også må kunne bruges på biblioteker, hvor det kan sortere bøger. Det første anlæg

er solgt til Århus Kommune, der indfører det på Hovedbiblioteket om cirka et halvt år, fortæller Erik

Laursen.


Crisplant har salgs- og serviceselskaber i:


Tyskland - 20 ansatte, Fran-krig - 20 ansatte, Sydafrika - 50 ansatte, Singapore

- 43 ansatte, UK - 4 ansatte, Hong Kong - 6 ansatte, Shanghai - 2 ansatte.


Crisplant havde i 2000/01 en nettoomsætning

på 898,2 mio. kr. og 34,7 mio. kr. på bundlinien efter skat.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen