Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Cocio flyder på eksportmarkeder

Et af Danmarks kendteste varemærker, Cocio, skal i de kommende år udbredes på flere eksportmarkeder.


Med indvielsen

af en ny højteknologisk og rationel fabrik i det nordlige Esbjerg tager Cocio Chokolademælk A/S ikke bare hul på

en ny epoke i sin over 50 år lange historie. Den nye fabrik gør det samtidig muligt at flerdoble produktionen, anvende

nye emballegetyper og sætte fart i udviklingen af nye produkter.


- Vi venter en vækst på 10-15 pct. årligt

i de kommende år, og den væsentligste del skal komme fra eksporten, der stadig kun er i testfasen på flere markeder.

Men potentialet er især enormt i USA og Tyskland, hvor vi har fået positive tilbagemeldinger på vores standard 40

cl Cocio, siger salgs- og maarketingchef Jan Damm, Cocio Chokolademælk. Eksporten udgør 15-20 pct. af produktionen og

fordeler sig ret jævnt på markederne Norge, Sverige, Tyskland og USA. Cocio har stærke kort på hånden

over for de store distributører på markederne.


- Det bliver opfattet meget positivt, at vore produkter kun har to

pct. fedt og alligevel en fyldig smag. Ligeledes tæller det, at Cocio er et naturligt produkt uden tilsætningsstoffer,

og at holdbarheden er to år uden køl. At produktet ikke er afhængig af kølekæden, er en væsentlig fordel

ved eksport, siger Jan Damm.



Cocio-historien

Cocios chef for afsætningen mærker også, at virksomhedens

historie er med til at sælge produktet. Partnerne på eksportmarkederne kan fortælle historien om, hvordan fabrikant

Anker Pallesen oprindelig smagte chokolademælken i USA og siden eksperimenterede hjemme i Esbjerg for at finde den rigtige smag.

Snart blev en Cocio-fabrik med det landskendte logo etableret, og en nationaldrik i de danske pølsevogne blev skabt.


Cocio

blev solgt til mejerigiganten The Borden Company i 1976 og købt hjem i 1999, da en lokal konstellation bestående af den

tidligere ejer af sodavandsfabrikken Baldur, Erik Bank Lauridsen, og transportkoncernen IAT overtog selskabet.


Flytningen fra

Bavnehøj i det indre Esbjerg til industrikvarteret i Kjersing giver mulighed for at arbejde i flere skift, hvis eksporten,

nye produkter og et nyt forretningsområde, private label-markedet, udvikler sig som forventet.


- Vi satser på en

trebenet strategi i de kommende år: Nye markeder, produktudvikling og private label-markedet, hvor vi har projekter i gang i forhold

til store udenlandske kunder inden for detailhandlen. Med det nye produktionsanlæg får vi helt nye muligheder, og man

kan også tænke sig produkter med andre smagsindtryk end de kendte: Vanille, jordbær og så videre, siger Jan

Damm.



Bamse Light

Med Flemming Bamse Jørgensen som bomstærk bannerfører bredte Cocio Light med et fedtindhold

på bare 0,5 pct. sig for alvor på markedet i løbet af 2000. Den har nu en andel på 15-18 pct. af Cocio-salget

og kan i fremtiden også fås på flaske. Et nyt produkt er Cocio Mini, en praktisk 15 cl dåse med den kendte,

varmebehandlede drik til børn i 6-12 års alderen, som kan tage den med i skole eller til fritidsaktiviteter. Og der er

flere nyheder på vej.


Cocios salg på hjemmemarkedet fordeler sig på hele dagligvaresektoren med alle de st

ore kæder, servicesektoren med kiosker og tankstationer - og så naturligvis pølsevognene, der har gjort Cocio til

en national mærkevare.


Cocio opgiver ikke sin omsætning. Jan Damm oplyser, at 2001 har budt på en pæn

vækst i salget, blandt andet på eksportmarkederne, hvor Norge og Sverige er de mest etablerede. For Esbjerg-konsortiet

bag Cocio har indtjeningen udviklet sig positivt og nåede i 2000 10,2 mio. kroner efter skat.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen