Berlingske Business

Cimber Sterling vil være stjerne i dansk luftfart

140 nye job og indsættelse af seks Boeing-fly i 2009 skal sende omsætningen jetstarte omsætningen.

Cimber Sterling så onsdag dagens lys som varemærke på et pressemøde i det indre København. Cimber Air har spillet mikado med Sterlings forretning og udvalgt sig de dele, som har virket mest lønsomme.

Målet for flyselskabet er at øge omsætningen fra det gamle Cimber Air med 70 procent i regnskabsåret 09/10, så omsætningen lander på cirka 2 milliarder kroner med et ønsket driftsresultat på knap 80 millioner kroner. Samtidig skal der ansættes 140 mennesker, og der skal færre tomme sæder i luften end de 60 procent, Cimber Air hidtil har været vant til.

- Det er svært at sætte nøjagtigt tal på, hvor stor en del af Sterling vi tager. Vi tager den del, som virker mest interessant rutemæssigt. Sterling har ikke kun fløjet dårlige ruter – de havde nogle, der var vældig gode. Dem vil vi satse på nu, siger administrerende direktør Jørgen Nielsen, Cimber Sterling.

I alt genåbnes 20 af Sterlings gamle ruter, og i alt får Cimber Sterling seks indenrigsruter fra København, seks udenrigsruter fra Billund og 16 udenrigsruter fra København. Dermed bliver København Lufthavn den vigtigste brik i Cimber Sterlings forretning efterfulgt af Billund Lufthavn.

Fra årsskiftet blev to Sterling-fly af typen Boeing 737 indsat på Cimber Airs eksisterende ruter. Inden for det næste år vil yderligere fire fly blive sat ind, og om to år håber selskabet at have ni af de store Boeing-maskiner i luften. Mere udvides flyparken ikke i første omgang, og de ni fly skal således dække behovet både indenrigs og udenrigs sammen med selskabets eksisterende mindre flytyper.

Sterling sad inden sit kollaps på 10 procent af trafikken i Københavns Lufthavn, og sidenhen har både Norwegian, Transavia og Easyjet valgt at opruste i Kastrup. Cimber Sterling forudser imidlertid, at konkurrencen vil have begrænset styrke.

- Jeg kan kun konstatere, at nogle af de nye operatører, der er kommet til Danmark nu, må have noget overkapacitet et eller andet sted dér, hvor de kommer fra. Det, tror jeg, kommer til at gå over igen, siger Jørgen Nielsen.

Finanskrisens dommedagtrompeterne lyder fra flere sider, og direktøren erkender, at 2009 bliver et udfordrende år for luftfarten. Han føler dog, at hvis luftfarten går i stå, går samfundet i stå, og ser lyst på fremtiden.

- Jeg tror faktisk, at man godt kan fravælge fladskærme og samtalekøkkener, men jeg tror ikke, at man vil spare på kvaliteten af fødevarer og på oplevelser, siger Jørgen Nielsen. Der bliver nu ikke tale om de samme lave priser som hos Sterling. Det nye selskab flyver ikke discount, til gengæld er der kaffe og kage til passagererne på rejsen.

Det er Cimber Sterlings vision at blive Danmarks førende luftfartsselskab. I hverdagene bliver der indsat Boeing-fly indenrigs til pendlende danskere, og i weekenderne satser man på at bruge de samme maskiner til at flyve folk på weekend-ferie i udlandet.

Midt i december hyrede man 60 tidligere Sterling-ansatte, og nu bebuder ledelsen, at der bliver plads til yderligere 140 ansatte i Cimber Sterling, hvoraf størstedelen vil blive komme fra det gamle Sterling. Der er imidlertid lang vej til de 1100 ansatte, Sterling havde på lønningslisten, erkendte Jørgen Nielsen, mens han anstrengt krængede en pegefingeren ned under skjortekraven under onsdagens pressemøde.



joma@erhvervsbladet.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen