Berlingske Business

Cimber Sterling drosler ned i Nordjylland

Flyselskabet sætter større fly ind på tre ruter, men skærer kraftigt i antallet af sæder.

Fusionen Cimber Sterling er klar til at sende flynæserne i vejret fra København til seks danske byer i provinsen. Bornholmerne bliver tilgodeset, mens der bliver skåret i antallet af ledige flysæder i Aalborg Lufthavn.

Pendlende erhvervsfolk kan se frem til at kunne tage plads i en Boeing 737 med plads til 148 passagerer på de tre ruter til Karup, Aalborg og Rønne.

- Bornholmerne kan se frem til, at der kommer en Boeing derover at stå om morgenen. Det vil sige, at der kommer 148 sæder mod i dag 64, og det tror jeg, at pendlerne bliver rigtig glade for, sagde administrerende direktør Jørgen Nielsen onsdag på pressemødet, hvor Cimber Sterling offentliggjorde sin strategi. Han kender endnu ikke den nøjagtige dato, hvor en Boeing 737 lander i Rønne. I alt bliver der seks daglige afgange til solskinsøen, men Boeing-flyvningerne vil begrænse sig til morgen og aften. Dette kommer også til at gælde i Karup og Aalborg.

Fem afgange

I Aalborg betyder den nye ruteplan fem afgange til København, og i alt 500 passagerer får dagligt mulighed for at rejse frem og tilbage til hovedstaden. Det gamle Sterling benyttede imidlertid udelukkende Boeing 737, lyder det fra Aalborg Lufthavn. Da antallet af daglige afgange ligeledes var fem, er der nu lang vej til Sterlings kapacitet, som gav plads til 740 passagerer dagligt. Organisationen Ejerlederne advarer mod blindt at skære i kapaciteten.

- I forhold til virksomhederne handler det om udbud og efterspørgsel, som mange har benyttet sig af bl.a. på strækningen Aalborg-København. Det er meget vigtigt, at man kan komme til metropolen. Det er positivt, at Cimber går ind og styrker deres position og skærper konkurrencen. Men vi kan kun opfordre til, at de er meget opmærksomme på, at behovet bliver dækket, med den kapacitet de har, siger Helle Carlsson Christensen, direktør i Ejerlederne, der repræsenterer virksomhedsejere, der også leder deres virksomhed. Hun udtrykker dog glæde over, at Cimber Sterling sætter en Boing ind mod Aalborg om aftenen, hvor SAS har reduceret sine pladser.

Klar i mælet

Hos Cimber Sterling er Jørgen Nielsen klar i mælet og giver udtryk for, at beslutningen om at skære ned er helt naturlig.

- Der er for meget kapacitet henover dagen efter vores mening. Vores tese går på, at vi hellere vil flyve flere daglige afgange med mindre fly, siger han og uddyber, at Cimber Sterling gerne øger antallet af afgange med mindre fly, hvis der viser sig behov for det. Foreløbig er der dog ingen planer om det.

Som pendler koster det fra 635 kroner at rejse tur-retur fra Rønne til København, og fra Aalborg koster den samme rejse fra 835 kroner inklusiv skatter, olietillæg og reservationsgebyr.

I 2008 fløj 809.000 passagerer tur-retur mellem Aalborg og København, mens tallene i 2006 og 2007 var henholdsvis 626.000 og 768.000.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen