Berlingske Business

Cheferne velvillige over for klimaanlæg

Hvis man sidder på kontoret og døjer med for høje eller skiftende arbejdstemperaturer, kan det ofte godt betale

sig at tage en lille snak om problemet med chefen.



I hvert fald oplever man hos Dansk Aircontition med domicil i Hjørring,

at arbejdsgiverne generelt er blevet meget lydhører overfor personalets ønsker på lige nøjagtig dét

område.



Det oplyser salgschef Allan Pedersen fra det nordjyske firma, der har sin egen import af klimaanlæg.



-

Det sker faktisk så godt som aldrig, at vi kommer ud til en virksomhed, der har fået et påbud om at gøre

noget ved indeklimaet. Tværtimod er det medarbejdere og ledelse i fællesskab, der er nået til enighed om, at noget skal

gøres. Det er en helt igennem positiv udvikling, siger han.



Samtidig går tendensen i retning af, at klimaanlæggene

godt må være lidt smartere at se på. Selv om rummenes størrelse et langt stykke ad vejen dikterer størrelsen

på kølefladerne, bliver anlæggene mindre.

Design

- I dag er der knapt så megen fokus på funktionerne.

De er der bare. Nu betyder design mere. Kunderne vil gerne have noget andet end store, firkantede "bæster", tilføjer

Allan Pedersen.



Den nye fokusering på æstetikken betyder også, at klimaanlæg i dag ofte integreres i

selve opførelsen af nye bygninger.



Noget "langen over disken" produkt bliver klimaanlæg aldrig, fastslår salgschefen

i Hjørring.



- Når vi taler om aircondition og klimaanlæg skal man altid tage stilling til en balance eller

et kompromis, om du vil. Sagen er jo, at de forskellige anlæg støjer forskelligt. Dybest set handler det om at afveje generne

ved skiftende temperaturer med generne ved et givent støjniveau. Derfor vil vi også helst ud i kontorlokalerne for at

se på de enkelte medarbejderes behov, siger han.



Der findes grundlæggende to typer anlæg - et vægophængt

og et loftsophængt. Som udgangspunkt foretrækkes de loftsophængte, fordi de kan blæse luften ud i fire retninger

og dermed give en blidere luftstrøm, men alt afhænger af selve lokalets beskaffenhed og medarbejdernes placering i det.

Nord

- syd

Allan Pedersen så gerne, at der blev produktudviklet mere målrettet mod skandinaviske forhold, men her er man oppe

imod odds.



- I Danmark sælger vi vel på et år, hvad man i Spanien sælger på en dag. Derfor fylder

Danmark og de øvrige, kolde skandinaviske lande ikke ret meget i producenternes bevidsthed, forklarer han.



En anden forskel

på syd og nord er, at man mod syd, om vinteren, benytter anlæggenes integrerede varmepumper til opvarmningsformål.

I Danmark kan den opvarmningsform ikke konkurrere med fjernvarme og naturgas.

Serverrum

I dag har stort set alle en eller

flere servere stående som kommunikerer med omverdenen.



Om det er den lokale tømrermester eller den store internetudbyder.



Fælles

for disse er at man typisk placerer sine Servere/maskiner i små rum, ofte tidligere rengøringsrum/kosteskabe.



Der

skal derfor ikke meget Hardware installeres før temperaturen i disse rum overstiger den grænse hvorved Serverne bliver

ustabile.



Til gengæld oplever kølebranchen, at flere og flere producenter af servere i deres garantibestemmelser

er begyndt at forlange bestemte temperaturer i de serverrum, serverne placeres i. Serverrummene er alt andet lige en varm affære,

hvorfor det ikke mindst er her, kølebehovet er størst.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen