Berlingske Business

Carl Bro mod fusion eller<br> borsnotering

Trods sit absolut dårligste regnskab i den sidste halve snes år stiler den danske rådgivningsvirksomhed Carl Bro

AS mod nordeuropæisk markedsdominans efter en børsnotering eller en storfusion.





Ifølge koncernchef

Jesper Rasmussen er det nødvendigt for Carl Bro at deltage i rådgivningsbranchens konsolidering, hvis man fremover skal

være store og dominerende nok til at tiltrække branchens bedste medarbejdere og bedste opgaver.


- På nogle

faglige og geografiske markeder forventer vi at kunne fremstå som markedsleder. Hvis vi lykkes med at placere os solidt på

det nordeuropæiske marked, er det senere muligt at vælge en børsnotering eller finde sammen med en større

udenlandsk rådgivnings- og konsulent-virksomhed, siger han.


Ifølge Jesper Rasmussen har den nye svenske hovedaktionær,

Bure Equity, allerede gjort det nemmere for Carl Bro at agere på det svenske marked, og Bures tidligere aktiviteter tyder på,

at blikket derefter kan blive rettet mod Storbritannien.



Opkøn trods alt

Carl Bro vil fortsat fokusere på opkøb

i ind- og udland; men koncernchefen fastslår, at udviklingen og væksten skal ske på virksomhedens kerneområder.

Og det er der en god forklaring på, hvis man kigger i Carl Bros regnskab for 2001.


Her er det nemlig kerneforretningerne,

der bevirker, at koncernen kan holde skindet nogenlunde på næsen.


Der har været store tab på Carl Bros

venturebaserede IT-aktiviteter. Koncernen opkøbte gennem nogle år IT-virksomheder for at udvikle dem og sælge dem

videre; men som så mange andre virksomheder blev også Carl Bro ramt af nedturen efter 11. september sidste år -

ikke mindst i IT-sektoren.


Nu er man bakket ud af det meste, mens resten er "genoprettet til lønsomhed".


Også

det tyske datterselskab har givet panderynker hos Carl Bro, og det har altsammen ført til det dårligste resultat i den

seneste halve snes år med et minus på bundlinien før skat på 78 mio. kr.



Tyske tab

- Vi må

konstatere, at vores investeringer i IT-virksomheder på venturebasis har kostet os dyrt. Set i bagklogskabens ulideligt klare

lys skulle vi aldrig have købt disse selskaber, som i dag vurderes ud fra deres reelle værdi og ikke ud fra fremtidsperspektiverne.

Jeg påtager mig helt klart min del af ansvaret, siger Jesper Rasmussen.


- Vi har taget konsekvensen og ryddet op i vores

aktiviteter på området. Vi vil fremover fokusere på vores kerneforretning og yderligere styrke os på de områder,

hvor vi allerede står stærkt, tilføjer han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen