Berlingske Business
17:42

Callcentre rapporterer om eksplosiv stigning af kunder

Og de, der stadig løfter røret selv, gør det i stigende omfang i de såkaldte call-centre. Derfor oplever

branchen vækstrater på mere end 10 procent, og forventer alene i år at ansætte 2500 nye medarbejdere.


Kommunikationen

med omverden bliver en stadig vigtigtere del af det at drive virksomhed. Eksisterende forretningsforbindelser skal have klare svar

på deres henvendelser, og nye af slagsen skal overbevises om virksomhedens værd gennem professionelle henvendelser. Det

er opgaver, som løses i callcentrene.


- I de sidste seks-syv år er virksomhederne begyndt at fokusere mere og mere

på, at en god og stærk kommunikation er en del af den service, som de skal levere. Derfor har vi set mange virksomheder

oprette egne callcentre, men outsourcing af opgaven til eksterne leverandører er også i kraftig vækst, siger partner

Claus Eriksen fra konsulenthuset IP Teams, der følger udviklingen i callcenterbranchen.


Tidligere har mange virksomheder

ellers holdt sig tilbage fra at købe telefonpasningen ude i byen.


Eksempler på graverende kommunikationsbrist mellem

virksomhed og callcenter har trukket skræmmende spor.


- Jeg kan huske, at en virksomhed lancerede en reklamekampagne, hvori

man opfordrede folk til at ringe på et givent nummer. Desværre var callcenteret, som skulle tage opkaldene, ikke klar

over, at kampagnen var startet. Derfor var de heller ikke forberedte på at håndtere kundernes henvendelser, og det gav

selvfølgelig store problemer. Det eksempel forskrækkede mange, der overvejede at tilknytte et eksternt callcenter, fortæller

Claus Eriksen.


Efterhånden er både virksomheder og callcentre dog blevet mere opmærksomme på vigtigheden

af en tæt og konstant kontakt. Derfor bliver der længere og længere mellem de uheldige episoder, og det gavner væksten

i branchen.

Ny uddannelse

I takt med, at callcentrene vokser, ændrer de også karakter, blandt andet på medarbejdersiden.




Hvor mange ansatte tidligere var løst tilknyttede, eksempelvis via studiejobs, går trenden nu mod fast ansættelse

af medarbejderne. I 2001 fordobledes således den gennemsnitlige anciennitet hos callcentrenes ansatte.


- Vi oplever, at

callcentrene knytter deres medarbejdere tættere til sig. Det er en naturlig konsekvens af, at de i takt med branchens vækst

har måtte investere mere i de enkelte medarbejderes træning. Den udvikling vil fortsætte, og derfor er Danmarks

første egentlige uddannelse på området også på vej, fortæller Claus Eriksen.


Det danske

Callcenter Akademi er således under opbygning, og vil indenfor kort tid påbegynde undervisning i blandt andet kommunikation

og salgsteknik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen