Berlingske Business

BYG: Vær klar til ventet opsving

Tysk byggeri er præget af hård konkurrence fra både østeuropæiske firmaer og EU-lande, hvor lønomkostningerne

er lavere end i både Danmark og Tyskland. Samtidig er byggeaktiviteten ret beskeden.


Byggeriets Arbejdsgivere venter dog,

at kurverne vil vende i løbet af 2003, og udlandschef Jens O. Hansen opfordrer de danske firmaer til at være på

tæerne og forberede sig på et eventuelt opsving.


- Vi er også usikre på udviklingen, men vore fornemmelser

baseret på de informationer, vi indsamler fra markedet, siger os, at der er udsigt til en svag bedring på det tyske byggemarked.

Skal danske firmaer være med på det ventede opsving, skal de være vakse. Der er opsparet et stort behov for boligbyggeri,

som danskerne er gode til, siger Jens O. Hansen, der finder initiativet fra rådgivningsfirmaet Vogt & Partnere om at udbyde byggeopgaver

over grænsen udmærket, og BYG er selv parat med en særlig Tysklands-pakke med informationer og nødvendige

dokumenter til firmaer, der vil bygge i Tyskland.


- Man skal ikke lade sig skræmme væk af de forskelle, der er mellem

de to lande. Men man skal have respekt for dem og sætte sig ind i dem. Der er i Tyskland skrappe krav til danske byggefirmaer,

der er en udstationeringslovgivning og skattekrav, og dertil kommer de tekniske DIN-normer og håndværksmæssige traditioner,

der er lidt anderledes. Her har vi som organisation en opgave med at informere, siger Jens O. Hansen.


Han tilføjer, at

BYG''s afdeling i Vojens jævnligt holder velbesøgte møder for danske byggefirmaer med tyske ambitioner. Når

danskerne har sat sig ind i de tyske krav og normer, har de skabt et godt fundament, der kan udnyttes.


De er stærke til

at bygge boliger, og danske firmaers byggelogistik er i toppen.


- Vi oplever en lille stigning i danske byggefirmaers aktivitet

i Tyskland, og det er glædeligt, siger Jens O. Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen