Berlingske Business

Bushonomi III

ErhvervsBladet har i de sidste par dage orienteret læserne om et nyt begreb i den økonomiske politik. Vi har valgt at kalde det "Bushonomi".

Begrebet dækker over den særlige måde den genvalgte amerikanske præsident George Bush fører økonomisk politik på.

Bush har den korrekte grundopfattelse, at skatter er af det onde. Derfor sætter ham dem ned.

Skattenedsættelser skal normalt finansieres ved et lavere offentligt forbrug, men sådan ser Bush ikke på det. Han mener, at lavere skatter udløser større økonomisk aktivitet i samfundet. Selv med lavere skattesatser vil staten derfor få et større skatteprovenu.

Teorien er lanceret af den amerikanske økonom Arthur Laffer,

Set med omverdenens briller giver den form for økonomisk politik betydelige problemer. Godt har den kraftige økonomiske aktivitet i USA sat gang i verdensøkonomien. Men kun for en tid. Nu skal de store underskud finansieres. Især stigende militærudgifter og stor import har undermineret Laffers regnestykke.

Underskudsfinansieringen er hidtil sket ved salg af amerikanske obligationer, som udlandet har købt i stor stil. Men efterhånden begynder tilliden til dem at vakle. Derfor vil renten stige. Samtidig er dollarkursen naturligt nok faldet drastisk.

Konsekvensen er, at den amerikanske økonomi nu skal genoprettes. Dollarfaldet klarer en del af opgaven. En opstramning af statsfinanserne er nødvendig for at klare resten.

Genopretningen betyder, at den amerikanske økonomi ikke kan fungere som globalt vækstlokomotiv i de kommende år.

I stedet vil opgaven være overladt til Asien og Europa, men også her kniber det. De asiatiske økonomier, især den kinesiske, er overophedede. Europa burde kunne tage over, men stive økonomiske strukturer de gamle EU-lande svækker de europæiske økonomiers potentiale som vækstmotor.

Det ville være bedre for alle, hvis de betydende verdensdele koordinerede deres økonomiske politik. Men det kræver lederskab af en anden karat end det, der præsteres i verden i øjeblikket. Steno

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen