Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Bryggerigruppen: Fusion er målet på sigt

- Alliancen er et skridt på vejen, men en fusion er ikke gennemførbar på nuværende tidspunkt, da der er tale

om familievirksomheder, siger administrerende direktør i Bryggerigruppen, Jørgen Worning, til RB-Børsen.


Han

tilføjer, at de familiemæssige aspekter betyder, at der er følelser involveret.


Bryggerigruppen kommer til

at eje 25 pct. af norske Hansa Borg Bryggerier via et holdingselskab, men ejerskabet er ikke i sig selv et mål for det danske

selskab.


Af det nye holdingselskab vil de gamle ejere, familien, af Hansa Borg sidde på knap 60 pct. af kapitalen.


Spendrups,

som ligeledes er familiekontrolleret, vil få de resterende 15 pct.


Ud over de familiemæssige aspekter er der andre

forhold, som skal forhandles på plads.


Hansa Borg har en aftale med Tuborg og Coca Cola, hvilket ikke passer Bryggerigruppen.

Dels er Tuborg konkurrenten, dels har Bryggerigruppen en aftale med Pepsi.


- Det skal forhandles på plads, og det vil vi

tale med vores kolleger om, siger Worning. Han venter dog ikke, at alliancen vil få store problemer med colaproducenterne, som

efterhånden har accepteret, at der sker konsolidering i branchen.


Hvor meget, Bryggerigruppen skal betale for sin 25 pct.

aktiepost i det nye holdingselskab, er indtil videre en hemmelighed, som først afsløres, når en due diligence

er gennemført, hvilket ventes at vare ca. to uger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen