Berlingske Business

Brugte biler i stedet for nye

Mens salget af nye biler går trægt, er der fuld gang i handlen med brugte biler. Den endelige opgørelse over salget

af nye biler i april foreligger først om en uge, men tendensen er klar. Salget går lidt frem, men noget egentligt gennembrud for

nybilssalget bliver der efter alt at dømme ikke tale om.


Helt omvendt forholder det sig med salget af brugte biler. Gennem

de seneste par måneder har der været vedvarende rygter om mangel på gode brugte biler, og nu viser tallene, at brugtbilforhandlerene

smiler bredt, mens en strøm af brugte biler passerer forhandlerne.


Stigningen i salget af brugte er markant. Både

hos de små brugtvognsforhandlere og når de store nybilsforhandlere gør salget af de brugte biler op.


Blandt

Dansk Automobilforhandler Forenings (DAF) medlemmer oplever man et brugtsalg, der ligger op til 30 pct. over det sædvanlige

niveau.


- Salget af de brugte biler går forrygende lige nu. Hvis vi sammenligner med gennemsnitssalget for de sidste fem

år, ligget salget i årets første måneder 25-30 pct. højere, forklarer direktør Preben Kjær,

DAF.


Samme tendens gør sig gældende hos de mindre forhandlere, der udelukkende sælger brugte biler. Dansk

Bilforhandler Union (DBFU) har netop offentliggjort tal, der viser en signing på 22 pct. i 2002 i forhold til året før.

Foreningen tæller ca. 100 forhandlere i hele landet.


- Vi mærker, at de nye biler stiger i pris. Derfor er der stor efterspørgsel

på nyere biler af gode mærker og i pæn stand. Stigende nybilspriser også stigende brugtpriser, siger formand

for DBFU, Jørn Terkildsen.



. september

Når fokus i disse måneder flyttes fra de nye biler, hænger

det sammen med den usikkerhed, der hersker. Nybilspriserne før afgift er på vej op på et gennemsnitligt EU-niveau

takket være en kommende EU-forordning, og hos forbrugerne lurer afgiftsspøgelset. Vil regeringen stiltiende se på,

mens bilpriserne stiger eller kommer der en ændring af afgiftsstrukturen?


- Når der sælges flere brugte er

det også en afledt effekt af den bølge af eftertænksomhed, som fulgte efter 11.september. Samtidig må vi

erkende, at mange gerne vil have en ny bil, men ikke kan betale de 200.000-300.000 kr., en ny bil af en vis størrelse koster.

En anden årsag er, at der efterhånden er mange af de populære MPV''ere på brugtmarkedet, vurderer Preben Kjær.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen