Berlingske Business
17:42

Brotakster og politik

Det er også et problem i Øresunds-regionen. Ligesom med det andet integrations-problem, går der næsten ikke

en dag uden, at nogen tager problemerne omkring Øresunds-integrationen op. Et nyt Øresundsinstitut er seneste skud på stammen.

Øresundsinstituttet skal for EU-midler bidrage til, at politikere og erhvervsfolk i regionen får et bedre beslutningsgrundlag.

Midlet er "kvalificerede" rapporter og nye mødesteder. Flere prominente virksomhedsledere - bl.a. fra medicinalvirksomhederne

Lundbeck og Ferring bakker op om det nye institut. Andre virksomheder kan også melde sig ind og være med til at finansiere

aktiviteterne i instituttet, der angiveligt har den fordel i forhold de mange andre aktører i Øresunds-regionen, at det

er "frit og uafhængigt".


Der er ingen tvivl om, at beslutningsgrundlaget for initiativer i Øresunds-regionen

kan blive endnu bedre. Men de allerfleste barrierer for integration i regionen er for længst identificeret i store rapporter.

Hvad vi savner nu er først og fremmet handling. Og handling kniber det med.


Alle analyser viser, at den høje brotakst

over sundet er den alvorligste barrierre for yderligere integration. Nu, hvor Socialdemokratiet er kommet i opposition, foreslår

partiet, at taksterne på såvel Storebælt som Øresund sættes ned med 40 pct. for at redde Øresunds-forbindelsen

fra fallit. Den tidligere trafikminister Jakob Buksti mener, at Storebælt- og Øresundsselskabernes økonomi kan

slås sammen. Ideen er at genfinansiere de to projekter med en længere tilbagebetalingstid og lavere takster som resultat.

Foreløbig har den nye konservative trafikminister Flemming Hansen afvist ideen som "uansvarlig".


Den fornyede

diskussion om brotaksterne er et trist eksempel på, hvordan politikerne taler forbi hinanden, når det gælder overvindelse

af integrations-barriererne i Øresunds-regionen


Hensynet til den økonomiske rentabilitet af en kommende Femer-forbindelse dikterer,

at brokasterne på Storebælt og Øresund ikke umiddelbart kan sættes drastisk ned.


Men det ændrer

ikke ved, at Øresundsbroens økonomiske fremtid kræver politisk stillingtagen. I stedet for at hænge hinanden

ud for uansvarlighed, bør de partier, som har båret alle de større trafikpolitiske beslutninger i Danmark - Venstre,

de konservative og Socialdemokratiet - derfor sætte sig sammen og finde en løsning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen