Berlingske Business
17:42

Broer og gevinster

Men det er stadig et fåtal af danske og svenske virksomheder, der henter arbejdskraft på den anden side af sundet. De

vidt forskellige skatteregler og socialbidrag står i vejen. På femte år foregår en dialog på regeringsniveau

om, hvordan integrationen kan fremmes med fælles regler. Men det er en træg proces.


De store broforbindelser i Danmark

- Storebælt, Øresund og den mulige Femer-bro til Tyskland - er forbundne kar. Trafikminister Flemming Hansen har netop

drøftet Femer-forbindelsen med sin tyske kollega. De kan konstatere, at det bliver uhyre svært at finansiere en bro-forbindelse mellem

Danmark og Tyskland med private midler. Derfor skal broen efter de planer, der nu arbejdes med, opføres i regi af et statsligt

aktieselskab.


Hidtil har politikerne tøvet med at sænke taksterne på Øresund og Storebælt af

hensyn til en kommende bro over Østersøen. Sænkede man nemlig priserne for meget på Sundet og Storebælt,

ville det ikke kunne betale sig at benytte en forbindelse over Østersøen. Og derved var den private kapital dømt

ude som finansieringskilde.


Nu, hvor privatkapitalen alligevel står af, bør politikerne lettere kunne revidere deres

bro-forlig og sænke taksterne på Storebælt og Øresund. Prisen for at krydse Øresund er nemlig stadig

den allerstørste barriere, hvis man ønsker at fremme tanken om en Øresundsregion.


På andre fronter

lysner det lidt. Private viksomheder og offentlige institutioner har hevet 100 mio. kr. op af kassen for at promovere Øresunds-regionen

for udenlandske turister. Initiativet er prisværdigt, selvom også det kommer alt for sent.


Om 14 dage er det to år

siden, Øresundsforbindelsen blev indviet med mange skåltaler om den nye Øresundsregion og de perspektiver for

dansk - sydsvensk samarbejde, som tegnede sig


Der er ingen grund til at fejre Øresundsforbindelsens to års dag.

Som forbindelsen fremtræder i dag, står den som monument over politikernes manglende fremsyn snarere end det modsatte.

Det skulle nødig gå en Femer-bro ligesådan.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen