Berlingske Business
17:42

Brilleglas-producent satte tempo i vejret ved at satse på viden

(PARIS) Hvad er en intelligent virksomhed? En, hvor bossen er stor og ved alt. Eller hvor alle ved alt. Nej. En intelligent virksomhed

er en, hvor alle ansatte ved, hvad de skal opnå og hvilket ansvar de så har.


Det siger IT-direktør for brilleglas-producenten

Essilor Didier Lambert.


Han deltager på SAS Executive Briefing i forbindelse med SAS'' årlige brugerkonference SEUGI

20.


Her udvekslede 300 erhvervsledere fra globale virksomheder - også danske - erfaringer om aktuelle ledelsestemaer i

sammenhæng med IT.


- Alle medarbejdere har forskelligt syn på den samme virkelighed. Og alle ansatte skal have lov

til at blive i deres egen logik, siger Didier Lambert og fortsætter:


- Jeg vil have, at alle i Essilor skal tage beslutninger

og tage ansvar. Hver dag. Sælgeren, den logistikansatte, økonomifolkene - også selvom nogle af beslutningerne er

forkerte, siger Didier Lambert, der sammen med andre ledere er enige om, at viden er grundlaget for at lede en virksomhed godt.


Og

SAS Institute udbyder netop software og serviceydelser, som gør det muligt at omforme data fra alle forretningsområder

og datakilder til brugbar viden.


IT-direktør Didier Lambert mener ligefrem, at virksomhedens stigende aktiekurser skyldes,

at virkomheden med IT har fäet styr på processerne i virksomheden.


Essilor har 21.000 ansatte og tjente sidste år

2 billioner euro.



Et museklik

Kurt Trippacher, der er vicedirektør i ABB''s Group Processes, talte på konferencen

om, hvordan virksomhedens leverandører er sat i system ned til mindste detalje. Virksomheden, der har 152.000 ansatte og tjente

i 2001 23,7 billioner US dollars.


- Vi vil være den fortrukne kunde levandør til vores kunder og vil vil være

det firma underleverandørerne gerne vil levere til.


- Derfor skal vores kunder hver gang have hurtige informationer -og

det kræver gennemsigtighed, fortæller Kurt Trippacher og fortsætter:


- Derfor har virksomheden fået standardiseret

alle processer - så virksomheden fungerer identisk i hele verden. Alt er efterhånden elektronisk baseret.


- Et museklik,

så kan vi svare på spørgsmål om en leverandør. Hvem leverer hvad? Hvor meget leverer de? Ja alt har

vi styr, siger Kurt Trippacher, der mener, at fordelene er store.


Hurtige rapporter til den enkelte leverandør, databasen

er hele tiden opdateret, der er bedre kontakt til leverandörerne er bare nogle af fordelene.


- Det forøger helt klart

ABB''s konkurrenceevne og det hjælper os til at tage bedre og hurtigere beslutninger, siger Kurt Trippacher.









Pris

til Phillips

Det norske Phillips Petroleum Company modtog på selve åbningen for SAS SEUGI med 3.000 deltagere årets

Enterprice Intelligence Award.


Virksomheden har nemlig implementeret en løsning, der giver strategisk viden om virksomheden.


-

SAS har kunnet bryde vores strategi ned, så vi kan få feedback.


- Nu opdaterer vi alting automatisk - og det går,

at vi tager bedre beslutninger og tjener mere, siger Lars A. Takla, der er administrerende direktør i Phillips.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen