Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Boom i online-rejsesalg

Flere og flere danskere går på nettet for at købe deres flybilletter og overnatninger. Personlig betjening og plakater

i vinduet synes at sakke agterud i kampen om kunderne.



Prisen og muligheden for at shoppe rejser døgnet rundt vinder

frem, og det er især flyselskaberne selv, der har høstet gevinsten af danskernes online - rejsefeber. Taberne er de traditionelle

rejsebureauer, der gennem de seneste år har oplevet en negativ vækst. Men der er kommet en spiller på banen, der

er med i kampen om rejselystne danskere.

Vækst og røde tal

De store online-rejsebureauer har siden 1999 oplevet

en vækst på 100 procent om året, men har måttet kæmpe med røde tal på bundlinien.



Siden

1999 har onlinebureauerne mistet 120 millioner kroner, men noget tyder på, at kurven er knækket. Flybilleter.dk gik ud

af 2003, som det første online rejsebureau, med sorte tal på bundlinien.



- Da vi startede i 1999 startede vi med

at købe en internetbookingmaskine, der ikke virkede optimalt, det har kostet tid og penge at udvikle den. Det har kostet tre

år med underskud, siger administrerende direktør Axel Chr. Rasmussen.



Årsagen til den store fremgang skyldes

ifølge direktøren en brugervenlig webside, branchekendskab og at de én gang om ugen sammenligner priser med konkurrenterne.

På den måde sikrer de at de hele tiden er blandt de billigste.



Konkurrenten rejsefeber.dk har også oplevet

fordobling af omsætningen i 2003 i forhold til året før, men tallene er er stadig røde på bundlinen.





Selskabet gik ud af 2003 med underskud på omkring en milliard kroner. I 2005 satser det på at have en omsætning

på en milliard. Derfor er det nuværende minus ifølge adm. direktør Thomas Elsgaard en del af ekspansions-strategien.

Rødder i rejsebranchen

Ole Egholm, adm. direktør i Dansk Rejsebrancheanalyse og Wasteels Rejser, mener, at

fremgangen for de to største online-rejsebureau skyldes, at bagmændene har rødder i rejsebranchen.



- Der

er mange internetrejsebureauer, der er poppet op gennem de seneste år og er gået ned igen, Dem, der har overlevet og klarer

sig godt, er dem, der har erfaring og distributionskendte folk fra rejsebureauerne, siger han og fastslår, at en del af succesen

også skyldes, at SAS og andre flyselskaber i 2003 gav internetrejsebureauerne en hjælpende hånd.



SAS vil ikke

længere betale rejsebureauerne for at sælge deres billetter. Før har det været sådan at hver gang et

rejsebureau solgte en billet fra et bestemt selskab, blev de betalt for at sælge.



Nu er det kunderne selv, der skal betale,

og det betyder, at det kan være billigere for kunderne at købe via internet, da det er billigere end at få rådgivning

over telefonen eller i en fysisk butik.



Både Rejsefeber.dk og Flybillet.dk oplevede i de to første måneder

af året større omsætning end nogensinde.



Rejsefeber.dk hentede en tredjedel af sidste års omsætning

ind på årets første to måneder og Flybillet.dk fordoblede i årets to første måneder omsætningen

i forhold til året før. I 2002 havde den samlede branche en negativ vækst på



3,8 procent og Ole Egholm

vudere at væksten i 2003 ligeledes vil være negativ.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen