Berlingske Business
17:42

Børn og unge har stor indflydelse på forbrug

Vi ved godt, hvorfor supermarkederne stiller stativerne med slik i børnehøjde. For hvem bryder sig om at føre

magtkamp med sit barn midt i kassekøen?


Det er således for længst gået op for købmændene,

at børn har stor magt over forældrenes indkøb, men den med slik-stativerne hører nok til de mindst sofistikerede

reaktioner på den kendsgerning.


En ny bog med titlen "Børns opvækst som forbrugere" går anderledes sofistikeret

og detaljeret til værks. Forfatterne med professor, ekon.dr. Flemming Hansen i spidsen har deres rod i Forum for Reklameforskning

ved Institut for Afsætningsøkonomi på Handelshøjskolen i København, og det tør nok siges,

at de kommer i dybden med, hvordan vore børn stille og roligt udvikler sig til superforbrugere med stigende indflydelse på

deres familiers indkøbsmønster.


Børnene øver faktisk denne indflydelse, fra de er helt små,

omend på en indirekte facon, påpeger forfatterne.



Højlydt indflydelse

Børn mellem nul og to år

er således ganske gode til at gøre opmærksom på, hvis forældrene har købt en ble, som ikke er

effektiv nok. De giver højlydt udtryk for deres utilfredshed og er dermed med til at beslutte, at der skal købes et

andet mærke senest næste gang.


Når børnene bliver lidt ældre, gør de også helt utvetydigt

opmærksom på, at der bør ligge en Mars-bar i indkøbsvognen; men herefter bliver det ud fra både et

socialiseringsperspektiv og et markedsføringsperspektiv rigtig interessant, fordi små børn og folkeskolebørn

ved hjælp af stadigt mere sofistikerede indflydelses- og forhandlings-strategier lærer måder, hvorpå de får

succes som indflydelsespersoner.


Forskerne arbejder med det udgangspunkt, at der i familierne udvikles "indkøbsagenter"

på de forskellige forbrugsområder. Og i takt med, at børnene vokser op, bliver de i stigende grad indkøbsagent

på flere og flere områder.


I takt med at de kommer igennem folkeskolen udvikler de evner til at forhandle, gå

på kompromis og til at overtale, og det må jo siges at være metoder, de kan få brug for senere i deres voksenliv.


Når

man samtidig nogenlunde realistisk ved, at familierne bruger et sted mellem 600 og 1.000 kr. om måneden pr. barn, begynder børnene

at blive interessante som målgruppe i markedsføringen.



Har deres eget

Undersøgelserne underbygger også

opfattelsen af, at børn i stigende grad er forsynet med varige forbrugsgoder på deres værelser. Af de 12-årige

har 71,5 pct. således TV på værelset, 23,3 pct. har PC''er på værelset og 30 pct. har egen mobiltelefon.


Bogen

må være en lækkerbisken for enhver, der er i gang med at planlægge markedsføringen og salget af et

produkt, fordi man meget detaljeret kan skyde sig ind på, hvordan de forskellige aldersgrupper tænker og agerer. Bogen

kaster et godt lys over de forskellige forbrugsmotiver, værdier og holdninger blandt de - oftest ret velhavende - børn.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen