Berlingske Business
08:19»2018 tegner lyst for den enkelte danskers økonomi«

Blue Water klar til næste bølge

Blue Water-koncernens grundlægger og ejer siden 1972, Kurt Skov, 57 år, personificerer en ægte entreprenør.



Han

rejser fortsat 120-140 dage om året for at besøge afdelinger og kunder over det meste af verden, og når bentøjet

holder, deltager han gerne i firmafodbold og andre arrangementer, hvor konkurrencementaliteten kan udfolde sig. Og så bestyrer

han med sikker hånd den team-ånd, der altid har præget Blue Water-staben.



Selv om nullerne bag omsætning

og medarbejderstab er blevet stadig flere, er strategien og værdierne stort set stadig de samme som for 30 år siden.



Den

store Esbjerg-transportvirksomhed vil fortsat være "Best in town" og løse speditions- og transportopgaverne

bedre end de andre.



I modsætning til tidligere er visionen og missionen nu skrevet ned.



Sidste uge rykkede Blue Water

ind i et nyt 2500 kvadratmeter stort hovedsæde mindre end et stenkast fra trafikhavnen i Esbjerg, og medarbejderne forlader

de veltjente men utidssvarende bygninger få hundrede meter derfra, som har overlevet stormfloder og storme.

Nærhed

er vigtig

Kurt Skov har alle årene været en meget synlig leder, og synlighed over for kunderne skal også i fremtiden

være et vigtigt led i at indfri vækstambitioner på 15 pct. om året.



Med Blue Waters nuværende

størrelse svarer det til en omsætningsvækst på over 200 mio. kroner om året, hvilket næsten kan

gøre chefen svedt.



- I modsætning til vore gode kolleger i DFDS, Danzas, DHL, Schenker og andre, der betragter Danmark

som et lille land, hvor de kun skal bruge et kontor i trekantområdet og København, har vi valgt at være landsdækkende med

10 kontorer. Vi tror på værdien af at være tæt på kunderne, hvilket måske kan virke lidt mærkeligt

med de moderne kommunikationsmuligheder, der er til rådighed. Folk bliver dog trætte af transportfabrikker og vil have

personlig kontakt, siger Kurt Skov.



Senest har Blue Water etableret sig i Herning for at få hul på det midtjyske

område, og i disse måneder bygger koncernen 7000 kvm i Greve for at give øst-danske kunder bedre service, ligesom

Århus-afdelingen har taget nye lager- og kontorfaciliteter i brug.



I vækstårene i 80''erne etablerede Blue Water

kontorer i udlandet på stribe. Men satsningen på at være "Danmarks mest alsidige shippingteam" var dyr,

og efter bølgedalen i 1999 med et underskud nær 10 mio. kroner før skat foregår den internationale ekspansion

mere kontrolleret.



I 2003 har Blue Water International etableret kontorer i oliehovedstaden Houston, i Qingdao i Kina og i Sao

Paolo i Brasilien.

Fødevarer og olie

To vigtige nicheområder, international fødevaretransport og olie-

og gasaktiviteter, har vist sig at gå godt i spænd. Ud over årligt at transportere 250.000 ton fjerkræ fra

Brasilien til andre kontinenter følger de fem Blue Water-ansatte i Sao Paolo mulighederne i den store brasilianske offshoresektor.

Sådan er fokus også på andre kontinenter.



- I Kina har vi seks ansatte i Qingdao, og ud over at tage sig af fødevaretransporter

skal de vurdere vore muligheder i Fjern-østen, hvor vi i forvejen har transporter af blandt andet møbler, tekstiler

og gaveartikler.



- Jeg forventer mig rigtig meget af de nye markeder, og vi er kommet godt i gang i både Brasilien og

Kina, der tidligere end ventet giver et mindre overskud, siger Kurt Skov.



Han vil ikke entydigt lægge sig fast på,

at de internationale speditions- og transportopgaver, der blandt andet også omfatter offshore-aktiviteter i Det Kaspiske Hav,

rummer de største vækstmuligheder. At manøvrere i fremmede kulturer og politiske systemer med dollarkurs, oliepris, sygdomsepidemier

som nogle af de ubekendte er vanskeligt.



- Der er stort vækstpotentiale i Blue Water International, hvis vi får det grebet

rigtigt an, men det er også der, det er sværest at styre aktiviteterne, især i de tidligere Sovjet-stater, siger

Kurt Skov.

Ikke til salg

Han ser stadig det største selskab, Blue Water Shipping, som koncernens stabiliserende faktor,

der slet ikke har toppet. De nordiske biltrafikker med industrigods har været i stærk vækst i de seneste to år,

og der er stort potentiale i trafikker til Tyskland, Benelux og de store sydeuropæiske lande. Desuden er selskabet i offensiven

med oversøiske trafikker med fly og skib.



Endelig tror koncernens transportselskab på pæn vækst inden

for fisketransporter, hvor der er indgået værdifulde alliancer med norske partnere.



Blue Water-koncernen har nu i

to år præsenteret overskud over 20 mio. kroner, hvilket ikke er svimlende i forhold til omsætningen, men dog kunne gøre

virksomheden mere interessant som opkøbsmål. Her er svaret givet på forhånd:



- Vi har vore rødder

i Esbjerg, hvor vi fortsat vil have vores beslutningsproces, og vi er ikke til salg. Med hensyn til generationsskifte skal der findes

en intern ordning med ledende medarbejdere, lyder Kurt Skovs faste afvisning af alle frierier.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen