Berlingske Business
11:32Verdens første flydende vindmøllepark snurrer

Bliv attraktiv

Tilskuddene et stort set væk, markedet nærmer sig med endog meget hastige skridt et mætningspunkt, og det er ikke længere

noget særligt at have en mobiltelefon. Det har de fleste i vore dage, og man kan efterhånden også tale i den på

offentlige steder uden at blive nidstirret, nærmest som om man havde trådt i noget.


Mobiltelefonen er blevet til

et ganske almindeligt og meget anvendeligt stykke kommunikationsværktøj; men i takt med, at mobiltelefonanvendelsen er

blevet afmystificeret, har markedet også ændret dramatisk karakter.


Ikke bare er markedet ved at nå et mætningspunkt.

For eksempel tegnede Telekædens 63 butikker 20.000 færre abonnementer i 2001 end i 2000. Og det bliver ikke bedre i indeværende

år, hvor kæden budgetterer med 110.000 nye abonnenter. Men det viser sig faktisk også, at privatabonnenterne taler væsentligt

mindre i takt med, at nyhedens interesse bliver mere og mere fjern. Der småsnakkes og chattes mindre, og ofte ligger de private mobiltelefoner

længe i tasken uden at blive brugt.


Samtidig skyder nye forhandlere op som paddehatte, og det er især operatørerne,

som åbner nye telebutikker, mens de uafhængige forhandlere har stramme tider. De vil ikke alle overleve. Teleanalytiker

John Strand siger i dag i ErhvervsBladet, at halvdelen af de uafhængige forhandlere vil dø, inden der er gået to

år, men det er samtidig klart, at så store omvæltninger vil få en effekt for forbrugerne af mobiltelefoni.

Udbyderne lægger ikke det mindste skjul på, at hvor det før handlede om volumen, så handler det i dag om

at tilkæmpe sig de attraktive erhvervskunder, som bruger mobiltelefonen flittigt. I en dynamisk virksomhed betyder mobiltelefonregningen

mindre, hvis mobiltelefonen kan medvirke til at få hverdagen til at fungere bedre.


Teleudbyderne ved godt, at hvis de skal

klare sig i fremtiden, skal de have fat i de gode kunder og tilbyde dem avcancerede totalteleløsninger, der går langt

ud over at sælge dem et dumt stykke hardware.


Det skal man som slutbruger vide og forberede sig på. Jo mere man udnytter mobilteleløsningerne,

des bedre behandling og service vil man få hos udbyderne. Det må være moralen af historien om de nye tider i mobiltelefonbranchen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen