Berlingske Business
17:42

Blandet afdeling en succes

Alm. Brand Invest etablerede i sommeren 2001 en afdeling ved navn Stock Picking, der adskiller sig fra andre investeringsafdelinger

ved at tilbyde et mix af aktier og obligationer. Og indtil videre har dette koncept vist sig at være en succes.


- Det,

vi har ønsket med denne afdeling, er at være helt uden bindinger med hensyn til valg af aktier. Den er uafhængig

af sektorer, landegrænser og så videre, siger direktør Niels Solon, Alm. Brand Invest.


- Vi har meget fokus

på, at det ikke altid er en god idé at ligge i aktier. Vi har stadig hovedvægten i aktier, men lan lægge

en større del over i obligationer. Vi vil aldrig gå helt ud af aktier, for så risikerer vi ikke at komme med i

opturen igen, siger Niels Solon.


Afdelingen, der blev startet den 29. juni 2001, opnåede i 2. halvår 2001 et negativt

afkast på 2,0 pct., men det skal sammenholdes med, at aktiemarkederne i Norden faldt 15-20 pct. i samme periode. Afdelingen

har ikke noget egentligt benchmark.


- Det viser, at den strategi, vi har, er bæredygtig, siger Niels Solon. Han pointerer,

at strategien betyder, at der bliver skabt blødere kurver. Udsvingene bliver afdæmpet, og det gælder både

i opadgående og nedadgående retning.



Primært nordiske aktier

Alm. Brand Invest anser det for meget væsentligt

for investeringsstrategien, at både afdelingen og rådgiverne har et indgående kendskab til selskaberne og aktiemarkederne.




Foreningen har derfor valgt, at afdelingen primært skal investere i de ledende aktier i Norden. Samtidig vurderes det

, at Norden også i fremtiden vil være et af de førende vækstområder.


For at fastholde et overblik

og sikre det indgående kendskab til de enkelte selskaber, vil afdelingen kun investere selektivt i op til 20-25 aktier.


Afdelingen

foretager sine investeringer ud fra en meget kortsigtet og spekulativ vinkel. Der er ikke tale om at beholde en aktie i flere år.


-

Der er en meget stor omsætningshastighed i porteføljen. Vi går ret hurtigt ud, hvis en aktie falder. Men vi tager

også gevinster ret hurtigt ved stigninger. Det er en del af filosofien, siger Niels Solon.


- Det handler om at udnytte

de kortsigtede muligheder, der er, forklarer han. Nogle går og venter på den helt store gevinst. Vi tager de her mange små.


Det

er afdelingens mål på lang sigt at skabe et afkast, der overstiger renten på den 10-årige danske statsobligation

med et tillæg på 5 pct-point p.a.


Afdelingens formue er kun på 33 mio. kr., hvilket Niels Solon forklarer med,

at afdelingen blev lanceret på et meget dårligt tidspunkt. Desuden har man indtil nu ikke satset på private investorer,

men den stil bliver lagt om.


- Afdelingen var egentlig tænkt som udelukkende til de større erhvervskunder, men vi

vil nu også satse på private. Jeg tror, at de er klar til det. For det er et godt mellemprodukt på grund af produktmixet

i det, siger Niels Solon.


De største afdelinger i porteføljen er lige nu TDC med 9,2 pct., Novo Nordisk med 8,4

pct. og Danske Bank med 8,3 pct.



Ikke børsnoteret

Afdeling Stock Picking er ikke børsnoteret, fordi der er

tale om en blandet afdeling.


- Det giver ikke mening at børsnotere den. Det gør man normalt på grund af skattereglerne,

men fordi det er en blandet afdeling, gælder reglerne ikke. Derfor gad vi ikke kaste ekstra mange penge i en børsnotering, forklarer

Niels Solon.


Risikoen i afdelingen er højere end i de geografisk orienterede aktieafdelinger, men afdelingen har en fordel

i at kunne lægge sig i ly i obligationer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen