Berlingske Business

Bjørn Borg bliver børsnoteret

Den tidligere svenske tennisstjerne Bjørn Borg, der bl.a. vandt fem Wimbledon-titler i træk, går på børsen.

Fra i fredag noteredes firmaet bag modemærket Bjørn Borg på den svenske børs. Det sker, når selskabet Worldwide Brand Management (WBM) har fået placeret 450.000 nye aktier. Noteringen, der giver nye aktionærer 33 pct. af WBM, skal skaffe kapital til videreudvikling af varemærket, der sidste år gav et salg i fem produktområder i syv europæiske lande på over 600 mio. svenske kr.

Børsnoteringen er blevet modtaget med en vis undren i Sverige, hvor aviserne bl.a. morer sig med at fortælle, at de færreste aktiekøbere - og i hvert fald de færreste købere af modevarerne med hans navn - overhovedet var født, da Bjørn Borg toppede sportsligt i 1970erne.

Imageproblemer

Bjørn Borg er et omdiskuteret navn hinsidan, hvor han ofte forbindes med skatteflugt, stofmisbrug og rodet privatliv, og tidligere i år måtte han lide den tort ved retten i Stockholm endnu en gang at blive erklæret svensk skatteborger.

Skattevæsenet konstaterede, at i hvert fald Borgs kone siden i fjor og hans barn bor på en mondæn adresse på Strandvejen i Stockholm - og at familien således næppe som opgivet bor i skattelyet Monaco.

Faktisk har Børn Borg i dag officielt kun navnet til fælles med det nye, børsnoterede selskab.

Han tabte selv i sin tid en formue på at gå ind i modebranchen, og i dag er det hans forældre, der officielt modtager al royalty - p.t. ca. 10 mio. kr. årligt - på, at WBM sælger "Bjørn Borg"-artikler.

WBMs adm. direktør Nils Vinberg er bedøvende ligeglad med, at Bjørn Borgs image er noget slidt i hjemlandet.

- De, der køber artiklerne i dag i Sverige, forbinder knapt nok navnet med tennisspilleren, men det gør man ude i Europa, og der fungerer navnet som den rene døråbner, siger han.

Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen