Berlingske Business

Billig reklame i radioen

Det var ventet at de nye landsdækkende kommercielle radiostationer Sky Radio og Radio 100 FM ville udvide markedet for radioreklamer i 2004, men det store gennembrud udeblev. Til gengæld har virksomheder nydt godt af billig reklame i æteren.

- Kontakt prisen på vores radio er en 1/4 af tv, men vi har efter min mening et produkt der er mindst lige så godt. Vi skal have prisen op på et leje, der er markedet værdigt, siger økonomidirekør Peter Christiansen fra Radio 100 FM.

Han vurderer, at det kommercielle radiomarked i kroner og øre er på samme niveau som i 2003. Det vil sige cirka 216 mio. kr., ifølge Reklameforbrugsundersøgelsen i Danmark 2003.

Lavere priser

Radio 100 FM ejes af hollandske Talpa Radio, der i 2003 vandt en af to radiolicenser på en auktion i 2003. Den anden licens blev vundet af Sky Radio.

De to radioer opnåede i november en lytterandel på henholdsvis 5,5 pct. til Radio 100 FM og 5,2 pct. for Sky Radio.

De kommercielle kanaler har primært fået fat i den yngre halvdel af de vokse lyttere, det vil sige de 15 til 50 årlige. I denne målgruppe er det 73 pct., som i løbet af en uge stilller ind på en reklamefinansieret radiokanal.

- Men vi har primært taget markedsandele fra andre kommercielle radiostationer, mens det er lykkedes DR at holde godt fast på lytterne, siger Peter Christiansen.

Viceadministrerende direktør Kasper Kruger fra Sky Radio bekræfter, at radiomarkedet ikke har udviklet sig som forventet:

- Vi sænkede priserne med 25 pct. i begyndelsen af det nye år. Vi mente, at prisen var for høj og ville tiltrække nye annoncører med rabatter. De andre kanaler fulgte med ned i pris. Det førte til, at markedets værdi dykkede med 1/3 i første kvartal 2004. Efterfølgende er markedet steget igen på grund af nye annoncører, men det er ikke sket så hurtigt som forventet, siger han.

Bedre dokumentation

Han afviser, at de kommercielle radiostationers største problem er DR''s evne til at fastholde lytterne.

- Med de markedsandele de kommercielle radiostationer har, står vi allerede stærkt. Men det er klart at vi også skal vinde flere lyttere fra DR, siger Kasper Kruger.

Han peger derimod på to grundlæggende problemer. Herunder skal annoncørerne være bedre til at kommunikere lyd.

- Man har i dag en stor erfaring i at annoncere med billeder i TV, dagblade og outdoor. Nu skal man lære at lave effektive radioreklamer. Derudover skal vi blive bedre til at dokumentere effekten af radioreklamer. Vi opbygger løbende databaser med dokumentation, men det tager tid.

I det meste af 2003 var det udelukkende SBS Radio med kanalerne Voice, Radio 2 samt Pop FM, der kunne tilbyde annoncørerne landsdækkende kampagner. Kasper Kruger finder det derfor naturligt, at en større konkurrence mellem kanalerne sætter priserne under pres.

Kompetent marked

Flemming Jensen fra mediebureauet Mediaedge:cia peger på, at annoncørerne ved indgangen til det nye radioår var meget usikre på, hvem der ville tegne det nye marked, og hvordan de ville klare sig.

Men det nye radiomarked er godt rustet til vækst, mener han:

- Det positive er, at vi har fået et radiomarked med meget højere kvalitet end tidligere, og det har stabiliseret sig med tre kompetente aktører som drives proffessionelt, hvilket bestemt giver grobund for vækst i de kommende år. siger han.

Mediaedge:cia vurderer, at markedet for de kommercielle radiostationer vil vokse med 15 til 20 pct. i 2005.

- De kommercielle radiostationer er med deres nuværende markedsandel berettiget til denne vækst. Men skal de vokse yderligere skal de også til at vinde markedsandele fra DR . Det er ikke nogen let opgave, for DR har været gode til at forny sig, siger Flemming Jensen.

Radio 100 FM og Sky Radio er på linie forudsigelserne om vækst i 2005.

- Vi forventer en klar vækst, og det er også de signaler vi får fra annoncørerne. Vores udgangspunkt er også bedre i år, da vi i 2003 først var klar med salget da hovedparten af virksomhederne havde lagt deres marketing budgetter, siger viceadministrerende direktør Kasper Kruger, Sky Radio.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen