Berlingske Business

Billedhugger og fremtidens kontor

Rindende vand i flotte vandtrapper er godt mod tørre slimhinder i kontormiljøer. Samtidig dæmper det støj-stress

fra telefoner, computere og baggundssnak, mener billedhugger Hanne Keis, der leverer færdige løsninger med vandtrapper

til bl.a. kontorer og store opholdsrum.



Hun har leveret en kontorløsning til DLH i Hedensted, hvor klagerne over tørre

slimhinder er forstummet.



Afdelingschef Andreas Madsen, DLH:



- Medarbejdere på et kontor klagede over irritation

i øjnene og tørre slimhinder. Den slags gør vi selvfølgelig noget ved og kom i kontakt med Hanne Keis.

Der er nu opstillet en af hendes vandtrapper i kontoret.

Ingen klager

Andreas Madsen oplyser, at de berørte medarbejdere

arbejder med ekspedition og logistik i et storrumskontor på 100 kvm, hvor der går og kommer mange mennesker.



- Vandet

afgiver fordampning, og vi kan ved udskiftning af det se, at det tager mange urenheder i luften. Vi har stillet grønne planter

på vandbakkerne som dekoration. Det har hjulet på arbejdsmiljøet. Ingen klager længere, og vandbakkerne giver

et signal om kunst til de besøgende, siger Andreas Madsen.

Designer vandtrapper

Hanne Keis, Water and Art, Ry, har

arbejdet med vandtrapper i næsten 20 år og etablerede eget firma i 1987. Hun har designet vandtrapper til både udendørs-

og indendørs brug bl.a. kontorer, parker, private hjem og haver.



Hun pointerer, at den måde, vandet i en vandtrappe

løber på, sker i en rytmisk bevægelse. Det giver en blid lyd, der virker afstressende på de fleste mennesker.

Hun kan regulere vandgennemstømningen, så lyden af vand tilpasses det kontor eller rum, vandtrappen er opstillet i.



-

Jeg kan skræddersy lyden af vand til forskellige rum. I storrumskontorer døjer mange med uvedkommende støj, som

jeg kalder støj-stress. I den slags kontorer kan lyden af vand lægge sig som en hinde hen over støjen fra kollegaer,

telefoner og computere, forklarer Hanne Keis.



Fordampningen af vand gør, at støv bliver opfanget af de mikroskopiske vanddråber,

tilføjer hun.

Kreativitet styrkes

Hun mener, at vandtrapper i kontormiljøer tillige virker befordrende for den

kreative indsats blandt medarbejderne.



- Når vi lytter til vandet, slapper vi mere af i vores venstre hjernehalvdel, hvor

vi bearbejder logik, matematik, videnskab, sprog, analyse m.m. De fleste mennesker bruger mest den venste hjernehalvdel på jobbet,

men i løbet af dagen kan man godt blive ukoncentreret. Det får effektiviteten og arbejdsglæde til at dale, men

lyden af vand virker afstressende og den analytiske hjernehalvdel slapper lidt af. Man bliver mere tilstede i jobbet. Vores højre

hjernehalvdel, der bearbejder fantasi, kunst, musik og intuition, aktiveres, og forholdet mellem de to hjernehalvdele kommer i bedre

balance, mener Hanne Keis.

Fordamper naturligt

Hun påpeger, at vandet i vandtrapperne ikke tvangsfordampes, da det

har samme temperatur som luften. Det fordamper naturligt - meget i tør luft og mindre i luft med højere fugtighed. Luft,

der blæses ind gennem et ventilationssystem, mister den naturlige balance. Men hvis det kan lade sig gøre at blæse

den hen over vandtrapper, vil det i mange tilfælde kunne være med til at forbedre indeklimaet, siger Hanne Keis.



Hun

arbejdede i 1970''erne som pottemager. Det førte til studier i keramik og skulptur på Det Jyske Kunstakademi i Århus.

I 1980''erne blev hun inspireret til at arbejde med vandbevægelse og kunst, og hun "fusionerede" kunst og design med

natur og menneskelig økologi.



Se www.vandtrapper.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen