Berlingske Business
17:42

Bilimportører er for dårlige til at motivere forhandlerne

De danske bilimportører er alt for dårlige til at motivere deres forhandlere. Det viser Danmarks Automobilforhandler Forenings(DAF)

importørundersøgelse 2002.



Det er tredje gang at DAF analyserer de enkelte bilforhandleres opfattelse af importørerne

og det er tydeligt at forhandlerne er frustrerede over opbruddet i branchen.



Undersøgelsen er udført i oktober

- et tidspunkt hvor langt hovedparten af de danske bilforhandlere stod overfor en uvis fremtid.



Mange vidste ikke, om de kom

med i det reducerede forhandlernet, der bliver en af konsekvenserne af de nye EU-regler, der træder i kraft 1. oktober næste

år. 344 forhandlere medvirker i undersøgelsen.

Opel skraber bunden

Bundskraberen i undersøgelsen er

Opel importøren, der kommer ud med en ranking på 83,7. Gennemsnittet er 100. Opel-forhandlerne er med andre ord dødtrætte

af deres importør for også i undersøgelsen fra 2000 lå Opel-importøren i bund kun overgået

af Mitsubishi, der fik dårligste rating.



- Vi tager undersøgelsen meget seriøst. Men samtidig er det klart,

at forhandlerne er påvirket af vores markedsandel, siger



Rene Torp-Nielsen, GM Danmark.



I forhold til samme undersøgelse

i 2000 er forholdet mellem forhandlerne og importørerne tilsyneladende blevet en smule bedre.



- Så vidt vi kan måle

det er forholdet mellem de to parter forbedret med 10 procent. Men undersøgelsen viser også, at det kan betale sig at

have en professionel ledelse, siger adm. dir i DAF, Preben Kjær, der i øvrigt ikke ønsker at kommentere den interne

undersøgelse.

Toyota overhalet

Bedste vurdering tilfalder storsælgende Peugeot, der dermed overhaler Toyota

importøren, der fik bedste rating tilbage i 2000. Hos Toyota er man oprigtigt kede af ikke længere at have de meste tilfredse

forhandlere. Adm. dir. Flemming Bak, Toyota Danmark A/S mener, at småutilfredsheden blandt forhandlerne hænger sammen

med at Toyota i april begyndte at opsige en række forhandlere. Det har haft en afsmittende effekt, mener han.



Undersøgelsen

tegner et billede af de danske bilimportører som gennemsyret af dårlig ledelse. På spørgsmålet, ''Hvor

tilfreds er du med din importør, hvad angår evnen til virksomhedsledelse?" er det stort set kun Peugeot, der høster

tilfredshed. Den generelle opfattelse blandt forhandlerne er, at deres importører gør alt for lidt for at motivere dem.





De bløde ledelsesværdier har med andre ord trange tider i den danske bilbranche.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen