Berlingske Business

Bilbranchen fortrænger konkurstrussel

De danske bilforhandlere er i alvorlige problemer. For tre mærkers vedkommende har omkring 20 pct. af forhandlerne kurs direkte

mod konkurs. De tre er Seat, Mitsubishi og Ford, men også hos Hyundai og Citron ser det sort ud. Her er henholdsvis 15 og 10

pct. af forhandlerne truet af konkurs.


Det er Købmandsstandens Oplysningsbureau, der er gået tæt på bilforhandlernes

regnskaber, og det er altså dem, der på den baggrund tegner det dystre billede.


Bilforhandlerne selv forsøger

derimod at nedtone problemerne.


- Fordi nogle forhandlere har konkursretning, går de ikke nødvendigvis konkurs.

Vi tager det forholdsvis afslappet i branchen og føler ikke, at vi oplever en truende strøm af konkurser. Vi har vel

et par stykker om måneden, siger administrerende direktør Preben Kjær, Dansk Automobilhandler Forening (DAF).


Tallene

tyder på noget andet. Mellem 40 og 50 pct. af forhandlerne Hyundai, BMW, Mitsubishi, Mazda, Nissan og Ford har angrebet deres egenkapital

for at få tingene til at hænge sammen, og for de samme mærkers vedkommende har mellem 40 og 50 pct. underskud. Kun

Mercedes, Peugeot, Fiat, Citroen, Skoda, Mitsubishi, Kia og ikke mindst Suzuki har haft vækst i omsætningen. Resten har

haft tilbagegang. Den bedste afkastningsgrad har Citroen præsteret tæt forfulgt af Peugeot, mens Ford ligger i bunden

med den dårligste afkastningsgrad.


Der er altså langt fra noget at prale af i bilforhandlerbranchen. Ikke desto mindre

er Preben Kjær ukuelig.


- Mange af de drevne har lagt til side til de dårlige tider samtidig med, at mange lægger

måden at drive forretning om. Man klarer sig igennem med gode tilbud på reparationer, reservedele, service osv., siger

han.


Preben Kjær mener også, at bilforhandlerne er blevet bedre til at sikre likviditeten.


De brugte biler

får ikke mere lov til at hobe sig op men bliver hurtigt gjort klar og kommer ud af porten.


- Men det skal da ikke være

nogen hemmelighed, at indtjeningen i bilbranchen ikke er så meget bedre end i de brancher, der beklager sig meget. Vi beklager

os sjældent, for jeg tror ikke, at der i vores omverden findes hverken forståelse eller medfølelse. Vi skal klare

os selv. Til gengæld ser det ud til, at der i regeringen er en stigende for-ståelse for, at bilbranchen er underlagt de

samme vilkår som alle andre små og mellemstore virksomheder, siger han.


Tallene kunne tyde på, at der er brug

for en sanering eller strukturrationalisering i bilbranchen, men ifølge Preben Kjær er den i gang.


På bare

to år er antallet af forhandlere skåret ned med omkring 140 til 750.


DAF vil nu indkalde sine medlemmer til en drøftelse

af de seneste prognoser for branchen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen