Berlingske Business

Bidt af at skabe

Da Michael Sorribes første gang bliver præsenteret for, at man kan ændre på

øret uden at operere, bliver det næsten en besættelse at få skabt en metode

til at få rettet ører ind på børn uden operation.

I dag står han med et færdigt produkt og flere hundrede børn har allerede

fået rettet ørene ind med hans klemmer. Men vejen har været bakket, glat og

nogle gange tæt på uudholdelig.

Fanatisk

Michael Sorribes fik i 1998 ideen til en klemme til behandling af stritører.

Han arbejder på det tidspunkt som læge på øre-næse-hals-afdelingen på

Gentofte Amtssygehus, hvor professor Mirko Tos præsenterer ham for en

artikel, der netop handler om ikke-operative behandlinger af deforme ører.

Men dengang var løsningerne klodsede og Michael mener, han kan gøre det

bedre. Uden at vide om det kan lade sig gøre, eller om børn vil kunne holde

ud at have en bøjle fastklemt på øret, går han i gang.

Han passer sit job på sygehuset og bruger den øvrige fritid på at udvikle

ideen. Arbejdsugen ligger typisk på mellem 70 og 100 timer. Mens han

udvikler øreklemmen uddanner han sig sideløbende til øre-næse-halslæge og

vikarierer også som helikopterlæge i flyvevåbnet.

- Jeg har altid været den type, når jeg interesserer mig for noget, bliver

jeg helt fanatisk. Problemet er, at når man først brænder for noget, kan man

slet ikke stoppe, forklarer han.

Udfra nogle færdige forretningsplaner og med rådgivning fra Teknologisk

Institut laver han den første forretningsplan. Et halvt år efter står han

med en færdig forretningsplan, de første patenter og en protype. Via

innovationscentret Hørsholm bliver 4Dimens ApS startet i 1999 med Øresund

Science Park (ØSP) som første investor. Han får et lån på 750.000 kroner til

at udvikle produktet og til gengæld får ØSP en ejerandel i virksomheden.

Et lån, der senere bliver en tung klods om benet.

Brud med ejer

Pengene bliver brugt til udvikling af produktet, patenter og konsulenter.

Undervejs er der 7-15 prototyper på hver af de tre typer klemmer og plastre.

I starten havde Michael regnet med, at produktet skulle sælges til

hjemmebehandling via apoteker og Matas med instruktion fra en læge. Men i

processen bliver strategien ændret fra et produkt til selvbehandling til et

behandlingskoncept.

Efter to år er pengene brugt op, og selvom der er flere potentielle

investerer, bliver det aldrig til er samarbejde. Michael sparer et mindre

millionbeløb på som bliver investeret i virksomheden.

ØSP, som er blevet til DTU Innovation, har store planer om, hvordan

øreklemmen skal distribueres, men Michael mener, at planerne er

urealistiske, og de bliver heller ikke umiddelbart realiseret.

Han finder en ny konsulent, Steen Kaas Andersen, og udarbejder endnu en

forretningsplan. De søger Vækstfonden og Amager-banken om et lån.

Ansøgninger går i gennem og han får i 2001 et lån på to millioner kroner.

DTU og Michael Sorribes bliver uenige om, hvilken strategi som virksomheden

skal følge fremover. Konsekvensen bliver at Michael Sorribes køber DTU

Innovation ud i 2002.

Tunge lån

I forbindelse med pengene fra Vækstfonden etablerer han en klinik, der

udover at behandle patienter også fungerer som en markedsundersøgelse, hvor

de kan finde ud af, hvor meget folk f.eks. vil betale for behandlingen.

Inden da er der kørt en række kliniske forsøg på Gentofte sygehus, der

bekræfter, at øreklemmen faktisk virker.

- Vi kører en klinik med forsøg, som fungerer som laboratorium, hvor

teknikkerne bliver forfinet, samtidig med at patienterne betaler for

behandlingen, forklarer Michael Sorribes.

I 2002 nærmer omsætningen sig en million kroner, og i 2003 er den på to

millioner. Der er ingen penge på bundlinien. De lån som har sat virksomheden

i gang er en tung byrde, fordi lånene skal betales af på få år. I 2002

afdrager han en million kroner på lån fra DTU og Vækstfonden. Det svarer til

halvdelen af omsætningen.

I udlandet bliver den første klinik etableret i Barcelona i 2003, og en

klinik i London er undervejs.

Om fem år regner Michael Sorribes med, at der er 10-15 klinikker i verden

med hans koncept, blandt andet som franchise, inspireret at den klinik han

har oprettet i Danmark.

BOKS: Gode råd fra Michael Sorribes

Lad være med at bruge for mange konsulenter - de er dyre

Vær opmærksom på, hvilke forudsætninger penge fra investorer bliver givet

under

Vær opmærksom på, hvornår pengene skal betales tilbage, når du låner penge

Find nogle samarbejdspartnere, der arbejder på lige vilkår som en selv

Få en praktisk orienteret bestyrelse, der er villige til at løse reelle

praktiske opgaver

Få en investor ind så tidligt som muligt

Fokuser på ét projekt indtil det er søsat, inden du kaster dig ud i andre

projekter

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen