Berlingske Business

Beskyttelse af hjerterne

Et design er formgivningen og udseendet af et produkt. Når du har fået en god idé, som du gerne vil videre med, eller står med et færdigt produkt klar til markedsføring, har du brug for at sikre dig bedst muligt i forhold til samarbejdspartnere og konkurrenter på markedet.

Det er vigtigt, når man som iværksætter bevæger sig ud i det ukendte, at ''baglandet'' er iorden - at det produkt man har, ikke må efterlignes af andre. Så kan man koncentrere sig om det vigtige, nemlig forretningen.

For Rikke Landi var at bygge en strategi op - når man opnår beskyttelse på sit produkt, ved man også at det er unikt. Udover at designet skal være nyt, er det en betingelse for beskyttelse, at designet har "individuel karakter". Det vil sige, at helhedsindtrykket af det ansøgte design skal adskille sig klart fra helhedsindtrykket af andre kendte design.

Designbeskyttelse kræver altså en vis kreativitet i forhold til allerede kendte produkters udseende og formgivning.

Designbeskyttelsen dækker et produkts formgivning og udseende. Produkter der kan beskyttes efter designloven, kan f.eks være maskiner, emballager, møbler, tøj, legetøj, værktøj, fødevarer, skærmbilleder på en computer, ikoner, skrifttyper m.v. En del af et produkt kan også beskyttes, f.eks et bordben.

Også dekorationsmotiver (ornamenter), f.eks mønstrene på tekstiler, tapeter og beklædning, kan designbeskyttes.

Rikke Landi har også beskyttet sit varemærke - Ugly Duckli.

Kilde:Patent- og Varemærkestyrelsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen