Berlingske Business

Bedre grundlag for regelforenkling

Faglig chef, Henrik Friis fra Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR) kritiserer i ErhvervsBladet den 1. marts en ny metode til

at måle virksomhedernes administrative byrder.



Kritikken går på, at virksomhederne fremover ikke inddrages

i målingerne, og at embedsværket i stedet udvikler en kunstig model, som skal regne byrderne ud.



Den fremførte

kritik bygger på en række misforståelser, som jeg gerne vil gøre rede for.



Lad mig starte med at slå

fast, at vi udvikler en ny metode til at måle virksomhedernes administrative byrder, for at skabe et bedre grundlag for regelforenkling

og andre initiativer, der kan bidrage til at nå regeringens ambitiøse mål om at lette virksomhedernes administrative byrder

med op til 25 pct. i 2010.

Målinger nødvendige

I dag har vi kun sporadisk viden om præcis hvilke lovområder,

der volder virksomhederne besvær.



Ved at lave detaljerede målinger af, hvor meget tid virksomhederne bruger på

at efterkomme hver enkelt lov eller regel, finder vi ud af, hvor der bør sættes ind med regelforenkling og andre administrative

lettelser for erhvervslivet. Den nye metode vil derfor være et unikt redskab i regeringens indsats for administrative lettelser.



Det

er forkert, at virksomhederne ikke inddrages i de kommende målinger.



Når målingerne er gennemført om

ca. to år, vil vi have interviewet mindst 1.000 virksomheder.



Og i modsætning til den nuværende metode til

at måle byrderne, vil alle interviews foregå ude på virksomhederne.



Ved at sidde i ro og mag ude i virksomhederne

og gennemgå de administrative processer, som virksomhederne udfører for at leve op til kravene fra det offentlige, forventer

vi at få en meget større viden om, hvor "skoen trykker".

Sammenligninger

En anden fordel ved den

nye målemetode er, at den egner sig til at lave sammenligninger med andre lande. Danmark er ved at etablere et internationalt

metodesamarbejde med bl.a. Holland, Sverige, Norge og England.



Samarbejdet vil give en unik mulighed for at finde ud af, om

vi er i Danmark pålægger virksomhederne flere byrder, end de gør i andre lande.



Vi er glade for, at FFR bekymrer

sig om at lette virksomhedernes administrative byrder og håber, at I også vil bidrage med gode regelforenklingsforslag,

når målingerne er gennemført.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen