Berlingske Business

Barnevogne som nyt annoncemedie

Der skal nye midler til, hvis annoncører vil trænge igennem med deres budskab i dag. Annoncering i traditionelle medier

som aviser og tv får stadig mindre effekt, så nye medier er vejen til øget gennemslagskraft.


Sådan kan

grundtanken bag det unge mediebureau nyt-medie.com formuleres. Efter et halvt års forberedelsestid præsenterede bureauet

i går deres første projekt med udgangspunkt i den utraditionelle tankegang. Og utradionelt er det nye annoncemedie, der

altså forventes at have en høj gennemslagskraft hos forbrugerne. Annoncørerne får således deres navn

og logo på intet mindre end - en barnevogn.


I intime rammer på Cafe Amokka i København fortalte folkene bag nytmedie.com

om deres førstefødte. Ved at tilmelde sig på internettet og dokumentere behovet for en barnevogn, kan nybagte

forældre få stillet en helt ny barnevogn til rådighed. Man kan selv vælge farve, model og hvilken annoncør,

der skal pryde vognens sider. Mod et depositum på 800 kr. får man vognen stillet til rådighed i to og et halvt år,

hvorefter den og depositum returneres .


- De nye forældre sparer flere tusinde kroner i forhold til at købe en barnevogn

selv. Annoncørerne får til gengæld en meget målrettet annoncering, samtidig med at de får goodwill,

når de hjælper disse familier, der sjældent har ret mange penge. Således skaber vi en win/ win-situation,

som alle har glæde af, forklarer Pia Bagge, partner i nytmedie.com.


Ordningen er som udgangspunkt landsdækkende,

men annoncørerne kan betinge sig kun at få vogne ud i bestemte geografiske områder. Således vil en af annoncørerne,

lak- og malingproducenten Hygæa, kun have sit navn på vogne i hjembyen Ålborg.



Barnevognsklub

Udover selve

barnevognen vil tilmeldte forældre også få mulighed for at melde sig ind i en barnevognsklub og herigennem få

særlige tilbud og adgang til konkurrencer. Også her har annoncører mulighed for at sende deres budskab ud mod en

meget specifik målgruppe. Samtidig er foreningen Red Barnet med i projektet. Red Barnet modtager således 100 kr. fra annoncørerne

pr. barnevogn, der udlånes. Til gengæld får annoncørerne lov til at bruge Red Barnets logo i sammenhæng

med deres egne reklamekampagner. Det er i sagens natur svært at forudsige eller måle effekten af annnoncering via et så

utraditionelt medie som en barnevogn. Men nytmedie.com har sammensat fokusgrupper af småbørnsforældre, der har svaret

på deres adfærd med barnevogne. Man har analyseret svarene og mener, at der alt i alt er tale om en meget attraktiv form

for annoncering.


- Vores udregninger viser en meget fornuftig kontaktpris for annoncørerne, der da også har været

ganske positive i forbindelse med projektet, siger Hans-Henrik Wegner, der er den anden partner i nytmedie.com. Han frygter ikke,

at ordningen med de gratis barnevogne kan blive misbrugt.


- Vi har indført et stikprøvesystem, hvor vi kontrollerer,

at folk nu også bruger deres barnevogne til formålet. Annoncørerne har jo ikke betalt for at få deres navn

på en vogn, der bruges til at transportere flasker. Brugerne skal også holde vognene i ordentlig stand, så vi tjekker

op på vognene, når folk har fået dem, forsikrer Hans-Henrik Wegner, der regner med at have 2.000 barnevogne kørende

under ordningen efter det første år.



Nye ideer

Med tiden vil nytmedie.com udvikle andre former for annoncemedier,

men endnu har man ikke noget konkret i støbeskeen. Det ligger dog fast, at grundtanken med at sikre forbrugerne værdi

i form af varer eller tjenester vil blive fastholdt.


- Vi skal hele tiden skabe den her situation, hvor alle får noget

ud af det, men der er selvfølgelig grænser. Vi kan for eksempel nok ikke gå ud og forære biler væk,

men kunne så måske give rabat ved køb af bilen. Men foreløbig har vi haft fuld fokus på barnevognsprojektet,

så de kommende projekter er stadig på idéstadiet, fastslår Pia Bagge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen