Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Banker bør ændre deres gebyrpolitik

Bankerne over en bred kam bør ændre gebyrpolitik. Gebyrer er lagt for had blandt virksomhederne, og mange erhvervskunder

vil hellere betale lidt mere i rente.


Sådan lyder budskabet fra Håndværksrådet på baggrund af bankundersøgelsen, som

Instituttet for Opinionsanalyse a/s har lavet for ErhvervsBladet. Det er sket på baggrund af 1.750 besvarelser fra små

og mellemstore virksomheder med 100 ansatte og nedefter.


I undersøgelsen er virksomhederne blevet bedt om at svare på,

hvor tilfredse de er med deres egen bank på 11 forskellige parametre. Det drejer sig blandt andet om risikovillighed, serviceniveau,

renteniveau, gebyrernes størrelse og evnen som sparringspartner. Og fra virksomhedernes side er der minusser i karakterbogen,

når det gælder gebyrerne.


Dem er virksomhederne generelt mindre tilfredse med, og det slår hårdest ud

for BG Bank og Danske Bank. Omvendt er virksomhederne lidt mildere stemt, når det gælder renterne.


Vicedirektør

i Håndværksrådet Ane Buch mener, det bør få bankerne til at gå i tænkeboks og skrue lidt

ned for gebyrerne.


- Gebyrerne er en torn i øjet på virksomhederne uanset hvilket pengeinstitut, der er tale om.

For bankerne er det selvfølgelig en måde at tjene penge på, men det er tydeligt, at der er større tilfredshed

med renteniveauet, siger Ane Buch.


Hun er godt klar over, at renter og gebyrer aldrig kan blive særlig populære hos

bankkunderne. Problemerne opstår, fordi mange virksomheder vælger bank efter, hvor de kan få den laveste rente.

Men ofte bliver den gevinst spist op af nye og større gebyrer.


- Virksomhederne kan ikke gennemskue, hvor meget de skal

betale i gebyrer i de forskellige banker. De føler sig ofte bondefanget og snydt, når de vælger en bank efter renten.

I det pengeinstitut, hvor renten er lavest, risikerer virksomhederne at få så mange gebyrer oveni, at de samlet set står

værre, siger Ane Buch.


Konsulent i Dansk Industris afdeling for mindre og mellemstore virksomheder, Jette Nøhr er

delvist enig. Hun mener ikke, at bankerne skal sætte renterne op, men fremhæver, at bankernes gebyrer er en tæt

jungle, som er umulig at se igennem for virksomhederne.


- Størrelsen på gebyrerne skal afspejle, hvad transaktionerne

rent faktisk koster. Men samtidig er det vigtigt, at der kommer et mere gennemskueligt marked, hvor virksomhederne nemt kan få

overblik over renter og gebyrer. Det skal kombineres med en sund konkurrence, så der er noget at vælge i mellem, siger

Jette Nøhr.


På hver af de 11 punkter i tilfredshedsmålingen er virksomhederne blevet bedt om at give bankerne

en karakter fra et til fem. Hvor ét er det laveste, hvilket er lig med meget utilfreds. Så barskt et skudsmål får bankerne

ikke på nogen punkter.


Men generelt er det kun på meget få områder, at bankerne får de lidt større

klapsalver med på vejen og når op på en gennemsnitsscore på over fire.


Det mener Ane Buch ikke, at bankerne

bør være tilfredse med : - På alle andre punkter end renterne og gebyrerne skulle gennemsnitskarakteren gerne være

på mere end fire. Det bør være målsætningen for bankerne, siger hun.


De mest tilfredse kunder

har Jyske Bank og medlemmer af Foreningen af Lokale Pengeinstitutter. BG ligger nederst på skalaen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen