Berlingske Business

Bæredygtige byggematadorer

- Vi burde være dygtigere til at tjene penge, indrømmer direktør Lars Jørgensen fra byggefirmaet Egen Vinding

og Datter, der i over 20 år har udført bæredygtigt byggeri, eller byggeri med omtanke, som han selv formulerer

det:



- De vinduer, vi laver, holder i hundredevis af år, for de er lavet af svensk kernetræ, der har vokset i mere

end 120 år, fortæller Lars Jørgensen.



Han udlover uden at blinke 25 års garanti på den type vinduer.



Egen

Vinding og Datter er bare et ud af en række ukonventionelle byggefirmaer, der bygger ''med omtanke''.



Dermed placerer firmaet

sig i Den Fjerde Sektor, en række virksomheder, som arbejder for andet og mere end profit.

Lille branche

Lars Jørgensen

vurderer dog, at de til sammen kun udgør under en pct. af den samlede danske byggebranche.



Når et firma som EVD-Byg

overhovedet kan overleve, så skyldes det, at folk er villige til at betale for den kvalitet. Firmaet har overskud, skønt

det sidste år var beskedne 2-300.000 kr. ud af en omsætning på lige over 10 mio. kr. om året.



- Der er

rift om arbejdet i byggebranchen som helhed, og hvis folk vil bygge noget i højkvalitet, så bliver det meget presset,

siger Lars Jørgensen. Lars Jørgensen er ikke begejstret for ordet bæredygtighed. Han foretrækker ordet ''omtanke''.



-

Hver eneste håndværker i firmaet vil gerne lave noget ordentligt. Hvis en tømrer mener, at noget ikke er planlagt

ordentligt, så bliver det ændret. Alle i virksmheden er optændt af at gøre arbejdet så godt som muligt,

siger han. Firmaet udfører også konventionelt byggeri.



- Men det er det andet, der interesserer os. og det er både

godt for miljøet og for økonomien på lang sigt, slutter han af.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen