Berlingske Business

At producere produktiv viden er både løsningen og problemet

Vi taler alle om forskning & højteknologi når vi drøfter fremtidens udfordringer, men er det hele historien. Nej for ser vi et øjeblik på noget så kedeligt som fakta og tal fra Danmarks Statistik, i øvrigt fremlagt af tænketanken om DK''s fremtid på det meget omtalte seminar med deltagelse af Bill Gates, eller tal og fakta fra OECD fra DI publikation "Danmarks globale udfordring" sep. 2004.

I tallene tegner der sig et mere nuanceret billede. Højteknologi & forskning er stadig helt essentielle, men det er langt fra hele historien eller udfordringen. Der er en underliggende problemstilling i tallene, som er mindst lige så kritisk ¿ produktiviteten.

Lad mig forklare, ifølge de omtalte tal fra OECD & DS, er produktiviteten i landbrug & industrien vokset med mellem 2 ¿ 6 pct. om året siden 1966, hvilket har haft den uomtvistlige konsekvens at behovet for arbejdskraft er faldet i disse erhverv. Nu har det heldigvis været sådan, at der er stor fleksibilitet og omstillingsevne i DK, så arbejdskraften fra landbrug & industri har fundet beskæftigelse inden for viden- og serviceerhvervene, enten i den private eller i den offentlige sektor. Og det er her problemet opstår for mens der ifølge tallene har været en fornuftig produktivitetsudvikling i landbrug & industri, har der nærmest ingen produktivitetsudvikling været inden for service- eller videnerhvervene. Produktivitetsudviklingen har været mellem -0,5 ¿ 1,5 pct. i perioden siden 1966, inden for det private. En opgørelse af produktiviteten inden for det offentlige er af indlysende grunde absurd, (der eksisterer ikke noget marked), men der er ingen grund til at tro, at den, hvis den kunne opgøres, ligger over produktiviteten for den private sektor.

Hvad er så konsekvensen af denne produktivitet?. Jo større andel af arbejdskraften, som bliver beskæftigede i viden- & serviceerhvervene (der er stort set enighed om at større beskæftigelsesandel i viden- eller serviceerhvervene er en uundgåelig konsekvens af globaliseringen.) jo mere bliver samfundets produktivitet lig produktiviteten i viden- eller serviceerhvervene, med andre ord nær 0 pct., uden ændringer i produktiviteten. Altså ingen vækst eller udvikling, hvilket er helt uholdbart for ethvert samfund.

Det er derfor bydende nødvendigt, at få gjort noget virkeligt radikalt ved produktiviteten i viden- eller serviceerhvervene, det gælder i øvrigt både privat og offentlig.

Højteknologi & forskning vil selvfølge hjælpe på noget af problemstillingen, i og med det må forventes at de personer, som beskæftiger med de nævnte områder, alt andet lige vil bidrage med værdi til omgivelserne i form af nye salgbare ydelser og produkter.

Men viden- og serviceerhverv er meget mere end højteknologi & forskning og ser vi lidt historisk på tingene, igen tallene, er det bare ikke tilstrækkeligt kun at koncentrere sig om højteknologi & forskning.

Det er simpelt bydende nødvendigt at arbejde med udvikling og effektiviteten af det vi i almindelighed kalder videnarbejde. Vi må og skal arbejde med at udvikle produktiviteten inden for videnarbejde, vi må intensivere arbejdet med implementering og udnyttelsen af mere effektive former for videnledelse, videndeling og procesoptimering.

En øgning af produktiviteten, som selvfølgelig respekterer selve naturen af viden- og serviceerhvervenes grundlæggende betingelser nemlig arbejde med mennesker og kultur i centrum, i stedet for den evige fokus på tung og kompleks teknologi.

Udfordringen er stor for os alle, men konsekvensen af at lade stå til er endnu større.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen