Berlingske Business

Arovit presset af nye vaner hos kæledyrene

90''''ernes kraftige vækst, der på fem år fordoblede omsætningen i dyremadsgiganten A/S Arovit Petfood i Esbjerg,

er afløst af benhårdt arbejde med at gøre flere europæiske fabrikker rentable og bevare fodfæstet

på markederne.


Den amerikanskejede virksomhed kom ud af 2001 med et overskud før skat på knap 15 mio. kr.

i forhold til et plus på 84,5 mio. kr. i den forrige regnskabsperiode, der dog dækker 18 måneder som følge

af ejerskiftet til Doane Pet Care Company. Det store dyk skyldes især en omfattende reorganisering af to fabrikker i Spanien

og Italien, som efter Doanes køb er blandt de syv europæiske producenter i Arovit-familien. Arbejdet med at gøre

de to sydeuropæiske tørfoderfabrikker rentable og driften belaster årsregnskabet med 48 mio. kr.


De to fabrikker

er dog strategisk vigtige, idet tørfoder er ved at overhale vådfoder som den foretrukne føde til de europæiske

hunde og katte. Hidtil har forholdet mellem våd- og tørfoder været 60/40, men dåsemaden, som det store fabrikskompleks

ved hovedsædet i Esbjerg er indrettet til at producere, finder vej til stadig færre madskåle.


- Vi har nu fire

tørfoderfabrikker og er en mere komplet virksomhed. Men vådfoder er stadig størst på de fleste markeder

og vil også spille en vigtig rolle i fremtiden, siger adm. direktør Tonny Carstensen.


Den danske beskæftigelse,

der på fabrikkerne i Esbjerg, Vejen og Vrå udgør 700 af i alt 930 medarbejdere, vil på baggrund af de nye

vaner næppe være i vækst i de kommende år.



Ulykker udefra

-regnskabet er også påvirket

af udefrakommende ulykker som terrorangrebet i USA samt sygdommene BSE og mund- og klovsyge, der udløste højere råvarepriser

og svigtende salg. Således skrumpede det japanske marked, der de senere år var bygget op til en omsætning på

en snes mio. kr., ind.


- Japan har været et godt marked med god omsætning og ikke mindst indtjening. I Asien har

vi den glæde, at vi nu atter er kommet ind i Korea, hvor vi forventer en stor omsætning, og Japan skal vi også have gang

i igen, siger Tonny Carstensen.


I lyset af vanskelighederne er Arovit-direktøren tilfreds med sit første årsregnskab,

efter at han afløste Flemming Enevoldsen på chefposten. Udadtil er der fokuseret på udvalgte markeder, og indadtil

er der med øget medarbejderengagement arbejdet med at effektivisere og nedbringe omkostninger.









Opkøb kan

være på vej

Efter en vellykket omstrukturering af flere Doane-fabrikker venter Tonny Carstensen øget indtjening

i forhold til i fjor, og første kvartal bidrager pænt til at nå målet. Efter en omsætning på

1,55 mia. kr. i fjor ventes salget ligesom i fjor at følge markedet med en vækst på fire pct.


- Foråret

er altid lavsæson, idet vi har den største omsætning i årets sidste seks måneder. Det tyske marked,

som er vigtigt for fabrikken i Esbjerg, er der ikke så meget gang i. Men indtjeningsmæssigt ligger vi flot, siger Tonny

Carstensen.


Omsætningen kan få yderligere et pift, hvis der viser sig en godbid af en opkøbsmulighed i Syd-

eller Østeuropa. I forvejen har Arovit 51 pct. af aktierne i St. Petersborg-virksomheden Crona, der pakker og distribuerer til

det russiske marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen