Berlingske Business
13:15Danske Bank: »Aktierne er som en sukkermad«

Anonym superiværksætter på gyldent vind-eventyr

Anonym superiværksætter på gyldent vind-eventyr - 1

Kometvækst. Knud-Erik Andersen har på kun godt to år bygget energiselskabet European Energy Systems op til en omsætning på knap 700 mio. kr. Dermed har den anonyme superiværksætter overgået sin hidtil største iværksættersucces, computerfirmaet Inside Technology.

Det siges, at den, der lever stille, lever godt. Knud-Erik Andersen, 47-årig serieiværksætter, er et levende bevis på, at der er noget om snakken.

Andersen, der selv kun bruger fornavnet Erik, lever godt, og det gør hans virksomhed European Energy Systems (EES) også, selv om de færreste kender den. I 2006, der blot var det andet hele driftsår efter etableringen i oktober 2004, omsatte EES for 696,4 mio. kr. og havde et overskud før skat på 173,8 mio. kr. Resultaterne er skabt af kun 20 fastansatte medarbejdere.

De svimlende tal, som nærmest forekommer urealistiske for så ung en virksomhed, fortæller om en kometagtig vækst skabt på det boomende internationale marked for vindmøller og energi. EES og datterselskabet European Wind Farms (EWF) køber, udvikler, ejer og sælger vindmølleprojekter samt strøm i flere europæiske lande og spinder altså guld på det.

Det er således et meget fremgangsrigt energi- og vindmølleselskab, der holder til på den noget anonyme adresse i forskerparken Scion-DTU på Danmarks Tekniske Universitet. Her er billige lejemål, som nemt kan udvides, og så er der ifølge Knud-Erik Andersens logik ingen grund til flytte til mere prominente lokaler.

Ikke behov for tryghed

I det hele taget er det ikke de store armbevægelser, der præger Knud-Erik Andersen, selv om han sammen med medstifter og mindretals-aktionær Michael Dystrup Pedersen på rekordtid har opbygget en virksomhed, hvis omsætning nærmer sig milliarden.

Hvis han er stolt over virksomheden og egne resultater, skjuler han det således godt, selv om man aner glæden, når Knud-Erik Andersen talende udregner værdien af EES' egne vindmøller til snart én mia. kr. Det er gået stærkt, siden han købte den første vindmølle i Tyskland i efteråret 2004.

Når der således ikke er synlig eufori over EES' resultater hos ejeren, skyldes det måske, at det ikke er første gang, han banker en millionvirksomhed op fra grunden. Allerede under elektroingeniørstudierne startede Knud-Erik Andersen sin første virksomhed, som blev hans og medstifternes fuldtidsbeskæftigelse efter eksamen i 1988.

I 1995 etablerede serieiværksætteren en ny virksomhed, computerfimaet Inside Technology, som efter fem år blev solgt på toppen af dotcom-bølgen til en tysk konkurrent. Fire år som direktør i det købende selskab er således Knud-Erik Andersens eneste tid som lønmodtager.

- Jeg har aldrig haft behov for trygheden som lønmodtager. Der er meget mere spænding i at være selvstændig, fordi du ikke aner, hvor du og virksomheden er om et år. Til gengæld kan du selv påvirke det, og det tiltaler mig, forklarer Knud-Erik Andersen.

Masser af muligheder

Det var blandt andet penge fra salget af Inside Technology, der skabte grundlaget for EES, som siden starten har lånefinansieret sine køb af vindmølleparker i høj grad.

Det er en væsentlig del af forklaringen på, at virksomheden har kunnet vokse så hurtigt.

En anden årsag er, at vindmøller er i høj kurs og rives væk hurtigere, end de kan opføres over det meste af verden. Det har givet store avancer på salg af møllerne, men EES har alligevel beholdt en stor portefølje, så man i dag henter en væsentlig del af omsætningen på salg af strøm.

Strategien er at købe flere og flere møller for at kunne øge strømproduktionen. Det skal igen øge koncernens cashflow, så der løbende kan investeres i nye projekter på alle stadier fra bare marker til idriftsatte parker.

Knud-Erik Andersen har ingen planer om at forlade EES og starte op på ny, selv om man sidste år solgte 50,25 procent af aktierne i EWF til ejendoms- og vindmølleselskabet Eurotrust.

- Vi er i energisektoren, den måske mest spændende branche overhovedet, så jeg er fuldt fokuseret på EES og EWF. Der er masser af nye udviklingsmuligheder, som skal prøves af, og så må vi se, hvor langt vi kan komme, siger Knud-Erik Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen